Indmuring af pex, placering af koblingsdåser?

Jeg skal have rillet pex rør ind i væggen til radiator i min kælder.
Jeg har fået mig fortalt at man skal være yderst præcis med indmuring af koblingsdåserne, hvis de skal passe. Og det skulle de jo gerne.
Er der et trick til præcis opmåling eller kan nogle hjælpe mig lidt på vej? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kun en vej, da det skal passe indenfor få 1/10 mm. ellers får du aldrig gevind til at tage fat
Radiator sættes op hvor du vil have den, og termostat m.m. monteres på incl. nippelrør ind i koblings dåsen. Så er det radiator der holder dåsen på rette plads og dybde.
Når koblingsdåsen er muret fast og det er hærdet kan du skrue unioner af og hægte radiator ned, så det er nemt at spartle og male på væg bag radiator. (Husk blænd propper i gevindhuller så du ikke får fyldt det med spartelmasse m.m. )
Vægbeslag lader du sidde så skal den bare hægtes på, rør pakkes og spændes når den endelige montage finder sted. på den måde får du heller ikke radiator svinet til af diverse mørtel og malerklatter.
Er det gipsvæg eller lignende må der monteres det stykke plade der skal være bag radiator.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Virker overskueligt. Tak for hurtigt svar. 😁
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det tager naturligvis tid at få radiator skruet på, Men det er jo arbejde der alligevel skal laves så om det er først eller sidst giver ikke den store forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Forbind altid rediatorer i samme ende. Det er det nemmeste at udføre. Men nøjagtighed kræves!

Jesper
Forbind altid rediatorer i samme ende.
Er du sikker på at radiatoren udnyttes ligeså godt som, hvis tilgangen forbindes foroven i den ene ende og returen nederst i den anden ende? Der kræves nøjagtighed med installationen i begge tilfælde.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Forbind altid radiator i samme ende ? ?
Det har jeg haft i huset hele tiden, og det fungerer fint ved kortere radiatorer. Men over ca. 1 m længde så begynder udnyttelses graden at dale i den fjerneste ende. Systemet med rør op i den ene ende ser godt ud når rørene kommer op fra gulvet. Så kommer de 2 rør tæt på hinanden, og gulvlægning, støvsugning m.m. er lidt lettere.
Men når man bruger koblingsdåser har det overhovedet ikke nogen betydning installationsmæssig, så jeg vil ikke bruge metoden med den samme ende der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har været med til at projektere op til 3 x 4 m radiatorer forsynet fra den ene gavl. Det går fint.
Der kan være specielle radiatorer hvor dette kan være et problem (Hudevad?) men generelt fungerer dette fint. Det varmeste vand vil uaset længde lægge sig i toppen af en normal radiator!

Jesper
Har allerede rillet ind til top venstre og bund højre. Så det kører jeg videre med.
Men nu hvor i har så god erfaring, kan i så hjælpe lidt med, hvilke koblingsdåser, pex osv der skal indkøbes, så jeg har alle materialerne til vvs'er en. Så skal han bare spekulere i montering. 
Har du aftale med med vvs at du indkøber materialer ? Der skal faktisk være et lille sortiment af f.eks, nippelrør, da det er under montering man kan se hvor lange de skal være. Det er normalt noget han har i bilen.
Men ellers er det termostat i vinkel incl union. nippelrør ind til koblings dåse, også en koblingsdåse der passer. I bunden vinkel union, nippelrør ind til koblings dåse, og så en koblingsdåse.
Så skal der bruges diverse plugs og franske skruer til ophæng, pakgarn / salve, en prop og en luftskrue til de sidste huller i radiator.
Har du eget fyr (olie, gas, ´luft til vand ) eller indirekte fjernvarme må du faktisk godt selv montere det

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Aftalen er, at jeg indkøber og forbereder, hvad jeg kan. Så betaler jeg arbejdsløn for den resterende del af monteringsarbejdet, da jeg ikke vil stå på mål for at det bliver gjort korrekt.
Er der forskel på koblingsdåser? De lader til at være 15mm de fleste, så risikerer jeg at købe forkert? 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også