Loftudtag og dåser

Hej.
Jeg har et hus, som er bygget i 2001.
Hvad var kravene dengang til loftsdåser?
Som man kan se på billedet, så ser der ikke ud til at være en dåse, men baren klump af ledninger gemt bag et loftarmatur.
Andre steder har jeg dog set en roset, hvor noget af bagsiden sidder inden i hullet. Rosetten er brede end hullet, og er skruet fast i listeloftet.
Jeg troede der i gang år havde været krav til dåser bagved.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er listeloftet sat op som det oprindelige loft, eller er det sat op som et yderligere loft? Hvis det er sat op efter huset er bygget, er der en mulighed for, at der er en dåse over det nuværende loft. Prøv at trække ledningerne ud, så du kan komme til at se op i hullet. 

fase
Der var krav om dåser 2001. Men de skærpede krav til at dåsen skal føres igennem loft beklædning kom vist lidt senere, men der er jeg ikke sikker. Men der er næsten helt sikker en dåse oppe bagved det hele, hvis det er elektriker der har lavet det.
Det var almindelig dengang at bore 44 mm hul i loftet og så sætte en Ø 80 udtag op. Den kunne så skrues op i listeloftet. På den måde behøvede man kun nogenlunde at ramme midt i dåsens placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg må lige en tur ud i værkstedet og tjekke med lidt ekstra lys, og banke en pind op.

Hvilken type dåser havde man bagved dengang? Jeg tænker de stadig skal tætnes mod dampspærren?

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
I 2001 var der ikke regler om, at dåser skulle være lufttætte mod dampspærren. Så der sidder sikkert en 700 dåse (dåse af metal, som ikke er lufttæt.) oppe under listeloftet.

fase
Jeg tror ikke 2001 er i så " gamle dage " at det er metaldåser.  Det er sikkert den orange PL dåse men der var også et alternativ som lignede men er blå.
Men korrekt ingen af typerne er lufttætte,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil lige i weekenden kravle på loftet, og se om jeg kan tage et billeder fra oven af. Nu er jeg også blevet lidt mere nysgerrig, så det skal da lige afklares 100%


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis