Hvad koster et WC-rum?

Kigger på hus. Huset har tre fine værelser på 1. sal men intet WC, som jeg meget gerne vil have. Behøver kun WC og vask, ikke badområde osv. Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad et WC rum ca. koster, hvad man kan lave selv osv - som I nok kan høre, har jeg ikke den store erfaring i dette emne. Jeg er mest bekymret over faldstammen, som vel både skal gå indvendigt og så samles med den eksisterende kloakering? Den er nemlig langt være fra 1. sal. Er der krav til vindue, størrelse, gulvtype osv?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
250.000

 

Start med at læse de forskellige SBI-anvisninger der omtaler lovkrav. De fås på biblioteket.

Som udgangspunkt skal alle tlslutninger til det offentlige net udføres at en autoriseret håndværker - det gælder vand, kloak og el.

Resten kan du lave selv, og også her er ABI-anvisningerne en god hjælp.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alt mellem 50.000 kr og 300.000 kr. Det er umuligt at svare på, med den sparsomme information du giver, og alle de faldgrupper der er. 

Mvh. Christian M
 

Jeg har lige renoveret et badeværelse på 1. sal hvor jeg har hevet alt ud, gulv, loft, vægge, sanitet mm., det eneste jeg reelt genbrugte var faldstammen, og det kostede 80.000 kr, men her lavede jeg også selv alt man selv må lave, plus lidt mere.
Når der ikke er tale om gulvafløb så er kravene til vådrums tætning ikke gældende. Så det er i princippet blot et lille værelse der bygges med en dør i.
Men det springende punkt er jo at få afløbs installationen ført frem på en pæn måde.
Er der køkken under kan man måske føre den ned i inder mur, tage vaskeskab m.m. ud og hugge gulvet op nedenunder så der bliver plads til at sætte en 110 mm T stykke på.
Så kan varm og kold vand måske komme samme sted fra.
Så har du en tegning over huset hvor WC planerne er skitseret vil det øge kvaliteten af de gode råd meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for gode svar. Det er selvfølgelig er relativt og svært spørgsmål, men ville meget gerne vide om vi snakkede 50.000 eller 500.000 kr.
Hvis du lægger tegninger op med indretningen på de enkelte etager, så kan man se om der er badeværelser i rimelig lodret afstand fra det sted du tænker at indrette et wc rum på toppen. Det gør det lettere at etablere faldstamme og hente varmt og koldt vand til toilet rummet. Er der ikke mulighed for at trække en alm faldstamme findes der toiletløsninger med kværn der kan pumpe afløbet i ret tynde rør/slanger og det kan hjælpe rigtig meget på det tekniske, men koster også lidt mere.....

Naturligvis betyder det også en masse hvordan hele huset er opbygget, m en synlig faldstamme kan accepteres osv osv....

Sidst men ikke mindst, hvad er det du forventer selv at lave og hvad forventer du håndværkere til?


MVH Njord
Lige en tegning samt en tegning om hvor jeg kunne tænke mig et wc rum.

Nu kan man jo se hvor "nemt " det er.
Hvad er det du har i køkken lige inden for entredøren ? Det ligner et højt skab med køleskab. Meget velegnet til at få en ødelagt væg bag.
Det høje skab og vaskeskabet tages ud. Så føres faldstamme i muren bag det høje skab, ned i gulvet og samles med 110 mm afløb fra vasken. Der skal naturligvis hugges meget både i mur og gulv men det kan også " lade sig gøre "
Oppe i WC rummet vælger du en væghængt toilet. Så kan afløbsrøret snige sig hen over et par spær i skunk bag skabe inden den går 90 grader nedad. Udgang på sådan en indbygget cisterne er ca. 20 cm over gulv så det kan let få fald nok. Der skal også være plads til et T og reduktion til f,eks, 40 mm rør op til håndvask. Så toilet og vask må gerne sidde på samme væg. Husk at der bør monteres vacuum ventil på det lillerør. så toilet skylning ikke suger vandlås tom.
Der er sikkert skråvæg så måske SKAL drenge / mænd sidde ned hver gang. ( selv om det er naturstridig )
Mon ikke der kan blive plads til varm og kold vands fordeler rør under køkkenvasken.
Kan døren ikke komme ind som de andre 2 døre så du beholder skab og vægplads til håndvask. ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-12-2019 19:35:36
Der er sikkert skråvæg så måske SKAL drenge / mænd sidde ned hver gang. ( selv om det er naturstridig )

 Off topic 🙃

Flere undersøgelser viser det er bedre for mænd at side ned plus det er mere hygiejnisk 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis