Epoxy? i revne i plankebord

Skal igang med at behandle mine planker til mit bord. Plankerne er ovntørret.

Nogen der har arbejdet med planker og kan anbefale fylde til revnerne, samt fremgangsmåden? 

Mvh. Christian M
 

Skal igang med at behandle mine planker til mit... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke vi kan blive enige om smag og behag er forskellige... Er man total purist, så er epoxy naturligvis ikke noget man kan li, ej heller finer, hverhen skåret eller høvlet..... Og man anvender vel også kun lokalt groet træ.....

Jeg kan bestemt se muligheder og charme i begge retninger.... Og må da også erkende at min pung ikke altid er til de helt fine løsninger.. og man kan nu komme langt med at fylde revner med epoxy, og ja det er et stykke arbejde...

Selv har jeg brugt det på en lille kontor station i min stue hvor jag har et stykke planke hængt op over radiatoren... og der var lidt revner i den.. de blev fyldt ud med epoxy og nu har jeg en lille kontor plads jeg er ret glad for...


MVH Njord
Vedhæftede filer:

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er denne / disse revner der er fyldt m epoxy.


MVH Njord
njord skrev den 04-12-2019 20:57:15

Mon ikke vi kan blive enige om smag og behag er forskellige... Er man total purist, så er epoxy naturligvis ikke noget man kan li, ej heller finer, hverhen skåret eller høvlet..... Og man anvender vel også kun lokalt groet træ.....

Jeg kan bestemt se muligheder og charme i begge retninger.... Og må da også erkende at min pung ikke altid er til de helt fine løsninger.. og man kan nu komme langt med at fylde revner med epoxy, og ja det er et stykke arbejde...

Selv har jeg brugt det på en lille kontor station i min stue hvor jag har et stykke planke hængt op over radiatoren... og der var lidt revner i den.. de blev fyldt ud med epoxy og nu har jeg en lille kontor plads jeg er ret glad for...

 Vil du ik fortælle omkring hvordan du gjorde og hvilke mærke du købte af epoxy ☺️


Mvh. Christian M
 

bjor skrev den 04-12-2019 10:18:05

Jeg har lukket utallige svindrevner med epoxy. Har aldrig oplevet at det efterfølgende giver problemer. De 3 sider skal lukkes vandtæt. Du kan sætte tape over og forsegle kanterne af tapen med fugemasse eller oliebaseret modellervoks. Vær opmærksom på at epoxy er ekstrem spaltefyllende, så det skal være helt tæt. De kommer ind i selv hårfine revner. Epoxyen kan farves med for eks spritbejse eller toningspasta. Der skal nok efterfyldes et par gange under hærdning. Brug gerne en epoxy der ikke hærder for hurtigt.

 Kan du anbefale et bestemt produkt? 😊


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Christian M skrev den 04-12-2019 21:12:01

 Jeg brugte en tube epoxy fra Harald Nyborg, husker ikke hvilken, men en uden farve, altså en relativ klar udgave.


Jeg tappede grundigt på bagsiden, mine revner /huller gik ikke ud til kanten. O så blandede jeg en mængde epoxy og fyldte i hullerne. Lod det tørre og hærde op. Efter fyldte af et par gange så det kom op og var over overfladen. Efter total hærdning sleb jeg det overskydende epoxy væk og sleb hele pladen grundigt ogi mange step, der går en del sandpapir til da epoxyen pakker....
Slutteligt har jeg lakeret planken grundigt med et min 3 lag og med tilhørende mellemslibninger. Naturligvis er alle flader og kanter lakeret på samme måde.

MVH Njord
njord skrev den 04-12-2019 22:32:40

 Jeg brugte en tube epoxy fra Harald Nyborg, husker ikke hvilken, men en uden farve, altså en relativ klar udgave.


Jeg tappede grundigt på bagsiden, mine revner /huller gik ikke ud til kanten. O så blandede jeg en mængde epoxy og fyldte i hullerne. Lod det tørre og hærde op. Efter fyldte af et par gange så det kom op og var over overfladen. Efter total hærdning sleb jeg det overskydende epoxy væk og sleb hele pladen grundigt ogi mange step, der går en del sandpapir til da epoxyen pakker....
Slutteligt har jeg lakeret planken grundigt med et min 3 lag og med tilhørende mellemslibninger. Naturligvis er alle flader og kanter lakeret på samme måde.

 Sådan en? 

https://www.harald-nyborg.dk/p1707/droppen-rapid-epoxy-lim-24ml

Mvh. Christian M
 

JA det kunne godt være en sådan, men om det er lige den husker jeg ikke.
Du bruger mere end du lige regner med da det fylder alle sprækker, også de usynlige

MVH Njord
Bemærk at Christian M viser en svindrevne fra rodenden af planken. Det kan ikke umiddelbart sidestilles med fejl længere oppe i stammen uden faglig vurdering af fagfok - derfor anbefaler jeg altid at rådfører sig med rette ekspertice med opgaver hvor man er i tvivl.

Jeg er sparet for mange ærgelser ved at anvende summen af de råd jeg gennem årene har fået af de forskellige fagfolk. I Christians M's tilfælde er det oplagt at lytte til hvad møbelsnedkerer har af erfaringer med den slags svindrevner.

Også maskinsnedkerer kan berette om overraskelser ved spændinger i egetræ ved uhensigtsmæssig forarbejde, og dem har jeg mere tiltro til end professor Youtube.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er altid nyttig at få oplysninger om hvad man skulle have gjort. Men nu er trådstarter jo i den situation at enten skal han bruge planken i fyret eller også skal der gøres noget alternativt .
Jeg synes nogle af de epoxy løsninger er helt vildt flotte.
Det er nok noget jeg vil lave forsøg med når jeg engang får bedre tid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også