"Skjult" varmtvandsbeholder

Vi har lige købt en ejerlejlighed, som er el-opvarmet, hvilket kom lidt bag på os. Det viser sig så, at varmtvandsbeholderen er placeret i et "dødt" skabshjørne. Det indebærer at et skab skal tages ud /afmonteres for at man kan komme til beholderen. Det er selvfølgelig meget rart at beholderen er skjult, men det er ikke særlig praktisk, hvis beholderen går kold, eller springer læk.

Kan man mon på nogen måde konstatere beholderens tilstand gennem et 20x20 cm hul i det tilstødende skab? 

Mvh. Knud
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det kan du ikke, fordi beholderen tæres for det meste tæres indefra, så om du kunne se hele beholderen, kan du ikke umiddelbart se beholderens tilstand.

fase
Jeg har med min selfiestang fået taget et billede af produktionspladen under beholderen. Se lidt uskarpt foto.

I øverste linje står der bl. a. F. år BCCF. Jeg har på nettet fundet ud af, at disse bogstaver skulle være en kode, hvorefter A=0, B=1, C=2, D=3, E=4, F=5 osv.

Hvis dette er korrekt skulle min beholder være fra 2012 uge 25.

Kan nogen bekræfte dette resultat? På forhånd tak!


Mvh. Knud
Hvordan kan man overse om en bolig er el-opvarmet?  Mht. vvb´en det lyder besværligt når I skal servicere den fx. sikkerhedsventilen.
Her var en lejlighed, som for os var attraktiv, og som vi derfor gerne ville købe. Da vi fik den fremvist konstaterede vi at den er el-opvarmet, hvilket var uventet. Det er jo ikke det samme som at vi har overset, at lejligheden er el-opvarmet.

Men det er i enhver henseende besværligt, at beholderen er så skjult, som tilfældet er. Faktisk kan man ikke komme til at motionere sikkerhedsventilen. I forbindelse med en kommende renovering må vi selvfølgelig have gjort noget ved det.

Men i første omgang er vi interesseret i at få konstateret beholderens alder, jfr. mit indlæg af 16.32 ovenfor.

Mvh. Knud
Der sidder sikkert en "offeranode" indvendig i din varmtvandsbeholder. Den forhindrer tæring i beholderen, men kun så længe anoden er i orden. Den kan kontrolleres med et ohmmeter, eller blot udskiftes. Det kræver i begge tilfælde at der er adgang til det inspektionsdæksel der ses på billedet.

Søren O
Annonce
Man kan vel osse bare ringe til forhandleren eller producenten af vvb´en og oplyse serienr. så tænker jeg de ret hurtigt kan oplyse produktionsåret. Men vvb´en kan selvfølgelig være sat op langt senere, hvilket så vist bør fremgå af en påklistret sølv-mærkat, hvis det altså er en autoriseret vvs der har installeret vvb´en. 
Tak for jeres interesse og gode svar.

Mvh. Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis