Varmeveksler brugsvand - returtemperatur

Hej lav det selv

Hvor lav bør returtemperaturen fra en redan pladevarmveksler til brugsvand være?

Fjernvarmen kommer ind med ca 68 grader

På forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørger du om temperaturen ved tomgang eller når der bliver brugt varmt vand?

fase
Så vidt jeg husker ligger returtemperaturen ca. 5 grd. over det varme vands temperatur og er lidt afhængig af, hvor meget der tappes og hvor tilkalket din veksler er.  For øvrigt har jeg fået at vide, at de højeffektive vekslere ikke kan tåle at blive afkalket fordi pladerne i veksleren er så tynde, at de ikke tåler afkalkning med syre.

fase
Man godt komme væsentlig længere ned end 5 grader over ved ca. 38 grader varmt vand i bruseren ligge min retur på en redan akva vita 2 model på ca. 28 grader 
28 grader er noget laver end returvandet på min veksler når jeg tænder for brugsvandet. Jeg vil tror returen er op mod 50 grader ved brug af varmt vand. Hvad kan jeg gøre for at komme længere ned? 
Annonce
Hvor varmt er det varme vand hos dig eller, hvad er regulatoren stillet til? Hvor gammel er din veksler? Måske trænger den til en afkalkning.

fase
Jeg vil skyde på det er omkring 50 grader.  

Jeg har vedhæftet et billede med information omkring veksleren
Det ser ud til at veksleren er ca. 20 år gammel. Jeg ville til en begyndelse få veksleren afkalket. Det er et job for VVS'eren, hvis du ikke selv har værktøj og viden til at gøre det.

fase
Jeg har hænderne skruet meget godt på, dog har jeg ikke den samme viden som en vvs mand
For at afsyre en varmeveksler kræves der en beholder med syre og en pumpe, som pumper væsken gennem veksleren, der selvfølgelig ikke er forbundet med vandforsyningen. Inden du får samlet grejet sammen, har du givet mindst lige så mange penge ud, som det koster at arbejdet gjort.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis