Renault Clio 1,2 2004

Hej derude.
Siden jeg skiftede motorolie - 5/40, for ca 5000 km siden så har bilen allerede "spist" ekstra 1,3 liter. Det er da unormalt eller hva?
Bilen har kørt 182000 km, bruger ikke vand, stiger ikke i temperatur, ikke synlig olie dryp...hvad f....ck kan der være galt?
Det eneste som jeg har bemærket lidt unormalt er oliedækslet har noget hvid stads...
Ser frem til at høre nogen gode fif og rådgivning..vh Sead

Sead
Hej derude. Siden jeg skiftede motorolie - 5/40... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Snasker kan vel strengt taget også være kondens. Mange små ture, langt mellem olieskift, “glemme” at skifte filter? Det sr jo ikke ud som om, trådholder kommer ret meget på værksted.

 

fuerzzz1 skrev den 07-12-2019 12:30:31

Hvidt "snask" eller "mayonaise" er næsten altid utæt toppakning.

Løsningen er at værdisætte bilen. altså kan det betale sig at skifte den, får nogen til det, eller smide hele bilen ud, ny motor i ?

Generelt; hvis bilen er under 5000 værd smid den ud. 5-10000 find en sort mekaniker. Over 10.000 ny motor i. Sådan groft sagt.

 Hvor har du den opfattelse fra, at det skulle være en toppakning? Hvis dit udsagn er rigtigt, er der rigtig mange, der kører rundt med en utæt toppakning. Mayonnaise kommer oftest ved korte ture, fordi der dannes kondens.


fase
Bruger den ikke vand, så er det ikke toppakningen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg kommer på værkstedet når der er brug for det - Uldal, men problemet er at jeg har næsten lige købt bilen - 3 mdr. - privat.
Hvad siger i til at jeg prøver at udskifte motorolien til en 10/40 istedet for 5/40 og smide en flaske stop olie leak? Vh


Sead

 Prøv bare med en gang 10/40 delsyntetisk eller 10/60 fuldsyntetisk. Jeg kan selv tilslutte mig påstanden om kondens ved korte ture, men vær sikker på den ikke bruger vand.  " oil treatment "  kan sikkert forlænge skavankerne en tid - på længere sigt er der desværre kun den dyre vej. Men det kan du kun selv afgøre. Svarene herinde afspejler dels erfaring, faglighed og hvad man selv har succes med på egen bil. Har selv en polomotor, der har rundet en kvart mill. for længst - den bruger self også lidt olie. 


 

Siden jeg skiftede motorolie - 5/40, for ca 5000 km siden så har bilen allerede "spist" ekstra 1,3 liter.
I og for sig forstår jeg slet ikke problemet. Spørgsmålet går på, om et oliforbrug på 1,3 L på 5000kM er stort. Det svarer til  forbrug på 0,26 mL/km svarende til ca. 1/4L/ 1000km. Det er da absolut inden for det absolut acceptable, og et forbrug jeg ville acceptere som normalt. Så jeg ville  intet gøre ved det, med mindre du har skrevet forkert i dine opgivelser af olieforbrug eller kilometerangivelse.


fase
Skift: Har kørt ca. 6500 km, siden jeg købte bilen.

Sead
Vil give S.Fabrin ret, jeg ville også bare acceptere og fylde efter, det gjorde jeg ca. 150.000 km på min Skoda Felicia (vw 1.6 MPI motor), indtil den nåede 300.000 km. solgte den til en der kørte yderligere 50.000 i den. Den "dyre" LIDL olie var fint til den. Den blev ikke sendt til skrot pga. motoren, det var rusten der tog den.  

Hvis den kassereres til syn fordi det hele er snasket til så er det skidt. Om det giver noget med et skift til en olie der er mere "stiv" ved kold motor/vejr ved jeg nu ikke. Jeg ville nu holde mg til den olie som de foreskriver til netop din bil, eller gå højere op på tallet 40 som der skrives om.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Mange TAK til ALLE JER som har givet råd.
Jeg vil prøve at skifte til en 10/40 olie istedet for 5/40 og påfylde tætningsvæske - stop olie leak og se om det gøre en forskel, hvis ikke så må jeg blive ved med at påfylde regelmæssigt ekstra olie.
Vh


Sead
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis