Renault Clio 1,2 2004

Hej derude.
Siden jeg skiftede motorolie - 5/40, for ca 5000 km siden så har bilen allerede "spist" ekstra 1,3 liter. Det er da unormalt eller hva?
Bilen har kørt 182000 km, bruger ikke vand, stiger ikke i temperatur, ikke synlig olie dryp...hvad f....ck kan der være galt?
Det eneste som jeg har bemærket lidt unormalt er oliedækslet har noget hvid stads...
Ser frem til at høre nogen gode fif og rådgivning..vh Sead

Sead
Hej derude. Siden jeg skiftede motorolie - 5/40... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
cdp skrev den 05-12-2019 06:13:31

Hvis du river alle tændrør ud, vil en sund motor fremvise elektroder med hvid/grå farve. Andre nuancer kan skyldes olieforbrænding, slidte indsprøjtnings dyser o.a.

 Det stammer vist tilbage fra tiderne med bly i benzinen. Normalfarve på tændrør er i dag beige.

Men det vigtige er at elektroderne ikke er fedtet til og er tørre.

Siden jeg skiftede motorolie - 5/40, for ca 5000 km siden så har bilen allerede "spist" ekstra 1,3 liter. Det er da unormalt eller hva?
1,3 liter olie på 5000 km er da et normalt acceptabelt forbrug. Nogle fabrikanter accepterer et forbrug på 1 liter/1000 km. Så har de sikret sig hoved og r.., så dit forbrug er OK.

fase
Ikke når der er majonæse på påfyldningsstudsen. Men hvis dine tændrør er OK, så kør videre og køb olie i 1/4 tromler. Når du næste gang kommer til service, så få makkeren til at checke paraplyerne. De er sikkert blevet hårde på så gammel en dame.

 

Jeg ville prøve med en gang Engine Stop Leak, og så kombinerer det med noget brændstof additiv for at undgå tilsodning, og så gerne en 10/40 i stedet for. Min gamle bil drak også olie og det endte med at ventilerne stod af, og det kunne jeg have undgået - eller i hvertfald udsat - med det jeg beskriver her. Af skade bliver man klog.
Annonce
Tak for jeres svar.
Det som jeg kan konkludere ude fra de indkommende forslag er:
At skifte til 10/40 olie istedet for 5/40...
Prøve med engine stop leak .....
Tjekke tændrør.... hvordan kan jeg med blot øjne om de er defekt?
Hvilke brændstof additiv kan jeg bruge - hvad hedder det?
Vh Sead

Sead
Tændrørene skal være ens lysebrune og ikke tilsodede.

 

Hvis tilfældet er at tændrør bliver udskiftet vil det så betyde at problemet er løst i fht. olieforbrug? Bh

Sead
Nej, tændrør er bare en sladrehank visuelt ved inspektion på, hvis et ikke ligner de andre, så er det den cylinder det er galt med. Er de alle ens er det en indikator på at motoren er slidt ens i alle cylindre, eller alle olietyvene ved ventilerne er slidt ens. Du bliver ved med at spørge (det er ok), er du som jeg en person der ender med at kaste dig ud i at lave de selv da.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvidt "snask" eller "mayonaise" er næsten altid utæt toppakning.

Løsningen er at værdisætte bilen. altså kan det betale sig at skifte den, får nogen til det, eller smide hele bilen ud, ny motor i ?

Generelt; hvis bilen er under 5000 værd smid den ud. 5-10000 find en sort mekaniker. Over 10.000 ny motor i. Sådan groft sagt.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis