Anneks i leca

Hej vi påtænker at bygge et anneks til nogle enkelte overnatninger.

Har en plan om at lave den i leca blokke og træ spær med stål tag plader, det bliver omkring 15m2 ialt.

Har aldrig muret noget fra bunden af så har lidt spørgsmål til sokkel med mere.

Kan jeg grave ned til fast grund og derefter sætte leca direkte på jorden også støbe på begge sidder eller bør jeg vælge funda blokke også fylde dem op eller hvordan?

påtænker at bygge i 15 cm leca og kun i et lag der så måske senere vil blive isoleret med træ skellet hvis det bliver nødvendigt.

Vil gerne have lidt flamingo i gulvet men er i tvivl om hvordan man gør. Graver man ned også lægger sand også flamingo og rionet og støber oven på det? og gøres det til sidst eller sammen med man laver sokkel?

Tænker at det hele bliver pudset op med net både indvendigt og udvendigt til slut.

Håber at høre lidt erfaringer og måske kritik af min måde at gøre det på!

Skal siges at det skal holdes så billigt som muligt B)

Tak for hjælpen på forhånd! Har fået en del hjælp her på siden og bliver bestemt ikke sidste gang :)

 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du graver en rende på 90 cm dybde hvor sokkel skal være, fylder beton i næsten op til jordhøjde. Den kan være 15 cm bred. Skal sokkel på huset være lidt højere stopper din beton 20 eller 40 cm under hvor gulvhøjde planlægges. Fra beton sokkel kan du starte med at mure leca muren op.
Husk at der skal nedstøbes jern til forankring af taget, ligesom det er godt at have 1 - 2 rør indstøbt så man kan få el og andre kabler fra jorden og op igennem sokkel.

Når det er leca behøver man ikke net puds, men udkast er en god ting. Det vi sige at kaste en tynd vælling af sand og cement ( 3 - 1 ) på hele væggens overflade. Der gøres med en murer ske. Udkastet skal foretages dagen før man pudser væggen.
Du udgraver ned i midten af huset efter at sokkel er støbt. Der fyldes et lille lag sand ind, som stampes godt. Bunden rettes meget præcis af i jævnhed og højde, der udlægges radon dug, flamingo ( trykstyrke 150 er ok ved anneks). Over denne kan du nøjes med at lægge svømmende gulv, som kan være 22 mm gulvspånplader.
Alternativ kan du støbe 10 cm beton over flamingo ( her er trykstyrke 60 ok)
-

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Før gulvhøjde skal du huske at der skal indlægges murer pap for at standse opstigende fugt til muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
..... eller du kunne bygge det hele i træ!


 

Hej ja at bygge i træ var nemmere for mig men med allergi overfor harpiks føler jeg mig ikke altid lige godt tilpas i nybyggede træ hus og ville gerne kunne bruge det med det samme :p
Annonce
Du undgår da heller ikke træ i et muret hus? Desuden kan dubeklæde med gips indvendig med en dug mellem forskalling og gips. Det samme med lofter. Vinduer og døre i plast.

 

Der er forskel på et hus udelukkende bygget af træ også et hvor skyggelister er lavet er træ og resten sten/stål.

Har bestemt at det skal mures også for at prøve noget andet end jeg plejer.

Men tak for ideerne! 
Under alle omstændigheder skal du have byggeriet godkendt af kommunen. Men held og lykke!

 

hvad har det med sagen at gøre? Om det er Leca eller træ tænker jeg kommunen er ligeglad med :p
ja,men du skal da skrive i ansøgningen hvilke materialer du agter at bygge med !!!!!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis