rille i betongulv til el gulvarme

Hej,

Jeg har købt mig en Devimat varmemåtte til el gulvvarme af 6m2 rum i mit sommerhus hvor der skal lægges klinker ovenpå.

Med til detnne måttehører en temperaturføler/rør/slange som skal lægges i gulvet. og det er her jeg ikke har erfaring. hvordan laver jeg nemmesten sådan rille i nystøbt betongulv? skal jeg købe en rillefræser eller banker gds folket normalt sådan en rille med mejsel og hammer?
rillen skal vel være 50-100cm ( har ikke fået måtten hjem endnu så det er et gæt)

ovenpå kommer der flydespartel og derefter fliseklæb og klinker ( murer er bestilt til dette).

Jeg havde egentlig tænkt at få elektriker til at udlægge måtten - men synes prisen for det er meget høj. derfor har jeg nu selv indkøbt materialerne, en måtte, en termostat, underlag til termostat. evt burde jeg nok også købe sådan en limpistol til at holde måtten "nede" inden flydespartel kommer på nogle dage efter.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du skal selvfølgelig ikke købe en rillefræser. Du har som GDS mand en vinkelsliber med skiver til sten (beton), som du bruger, hvis du ikke bare hugger en rille med hammer og mejsel. Måtten flytter sig ingen steder, så du hælder flydespartlen ud over måtten.
Elektrikeren kommer så og slutter varmen til, eller er du gør det selv elektriker.

fase
jeg er nået frem til at jeg enten lejer en rillefræser i silvan, eller banker rillen med hammer og mejsel.
vinkelsliber har jeg endnu ikke brugt/erfaring med - men kunne evt. bede en gds ven om at skære med vinkelsliber og så bagefter kan jeg banke ud med mejse..hvilken mejsel skal man bruge til sådan noget?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvilken mejsel skal man bruge til sådan noget? 
Du skal bruge en fladmejsel også kaldet en plademejsel eller elektrikermejsel. Når du har lagt røret til føleren ned i rillen, støber du rillen til med en blanding af cement og sand i forholdet 1:4. Det må gerne være ret flydende, så det kommer godt ned i rillen. Rillen er nemlig ikke helt jævn i bunden.

fase
måske løsning for mig kunne være at bore huller og bagefter slå det ud med elektrikermejsel.
kan jeg  bore huller i sådan et betongulv med min dewalt skruemaskine med mur/beton bor? det skal være en rille på ca 7mm og længde som sagt 50cm vil jeg tro
Ja, du kan lave huller med i betonen med en boremaskine helst med slag. Så du borer med et 10 mm. bor og fylder op med en tynd blanding som an vist i forrige indlæg.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Sådan en rille kan du banke på ingen tid med en mejsel og hammer. Når den kun skal være ca 7 mm dyb, så er der næppe grund til at finde boremaskinen frem   
Hvis det er ny støbt beton skulle du nok have været klar inden det størknede. Kommer du i gang før det er 2-3 dage gammel er det ret let. Derefter ville jeg klart foretrække GDS ven med hans lilel vinkelsliber. Der skæres 2 riller med 10-12 mm mellemrum og "kammen" imellem kan let knækkes af med fladmejsel. Huller er ikke til meget hjælp

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
savner tit updates fra trådstartere, så her er min: Jeg endte med at låne en vinkelsliber i familien og selv forsigtigt skære 2 riller (gik nemt - men støjer og støver). herefter bankede jeg nemt ud med mit indkøbte elektrikermejsel.. Tak for jeres hjælp..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også