Støj fra luftvarmepumpe

Hej. Jeg står overfor at skulle investere i en varmepumpe. Jeg tror nok jeg har lagt mig fast på en Panasonic. Udedelen på varmepumpen støjer, måske 60 - 65 db. Kan man ved overdækning eller på anden måde reducere støjen? 

Mvh. Knud
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan man.

Alfa og omega er dog at placere den et sted hvor den høres mindst muligt til at starte med. Både af hensyn til naboer og dig selv.
Husk at der er regler for støj i skel. 

Elektronikteknikeren
Du kan sagtens lave støj reducerende tiltag, men som Gregeren skriver, sørg for at få både ude og inde delen monteret steder hvor deres støj er til mindst mulig gene for jer selv og for naboen.

Hvis du går igang med støj reducerende tiltag, så skal du sørge for der er tilstrækkelig passage, på naturlig vis, for at naturen kan skifte luften ved ude delen.

 

60 - 65 Db lyder godt nok af meget, de fleste af de lidt bedre modeller ligger vel nede på ca. 45-max 50 db og det er en væsentlig reduktion overvej om du ikke skal ofre bare lige lidt mere for at slippe for den støj
Det er nok udestøjen der menes, den er højere end på inde delen. 

Elektronikteknikeren
en god varmepumpe i dag der ligger inderdelen helt nede på 17-18 db og ude delen ligger på ca. 45, vi har selv en afdeling  vores firma der primært sætter varmepumper op, og jeg har været med dem ude flere gange for at lave el delen.
Annonce
Tak for hurtige reaktioner. Ja, det er støjen fra udedelen, jeg gerne vil reducere. Og jeg er klar over at maskinen naturligvis skal kunne "ånde". Men er det fx. noget med at bygge en kasse op omkring maskinen?

Mvh. Knud
Når det er lyd skal du have nogle absorbanter til at optage lyden.
F.eks er en hård mur bag pumpen dårlig, da den reflekterer lyden tilbage. Her kunne det være en fordel med nogle isoleringsbatts. Tætte stedsegrønne buske er også gode til at optage lyd og bryde reflektioner.

Du kan sagtens bygge en kasse omkring, som er foret med isolering, kunsten er at lave den så den samtidig ikke hindre luftskiftet. 

Elektronikteknikeren
Tak for gode svar!  

Mvh. Knud
Men hvorfor købe en varmepumpe som larmer så meget når der findes nogen der larmer langt mindre, og måske endda er bedre og mere effektive, hvis det er prisen der er årsagen, så er den dyrere varmepumpe nok tjent ind på 5-10 år fordi den er mere effektiv..

jeg kigger selv på luft/luft varmepumpe i øjeblikket, og er lige nu mest til en mitsubishi ln35. effektivitet/lyd/pris/udseende er mine prioriteter, og i den rækkefølge. :)
Det er såmænd ikke prisen, der er afgørende, men jeg har måske ikke researchet nok. Tak for svarene.

Mvh. Knud
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis