Strømmen er væk

Hej LDS.

Jeg er ikke elektriker, og jeg sku sikkert ikke ha rodet med ledningerne i mit hus, men skaden er sket og jeg håber i kan hjælpe mig.

Da jeg skal male, har jeg pillet alle samle muffer af loftslamper og stikdåserne ud af væggen (større renovering)

Jeg har samlet ledningerne i hver sin farve med malertape. Efter at have taget de sidste muffer ud, er strømmen nu gået i de fleste af kontakterne i huset.

Hvad har jeg gjort galt? Kan jeg have kortsluttet det hele ifm at samle ledningerne eller hvad?

Elektrikeren kommer i morgen men det nager mig selvfølgelig helt vildt, så håber i kan hjælpe med et svar.

På forhånd tak.

Martin
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må lægge billeder op ...................ellers ville det være ren gætteri............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er sådan det er lavet. Jeg er yderst lydhør og er bare glad for. Hjælp. Tak! 😁
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Første ting først: Du må aldrig efterlade dine ledninger hængende frit med malertape som "beskyttelse". Det er ikke elektrisk isolerende, hvorfor du kan worst case risikerer at starte en brand!

  1. Sluk sikringerne først, for at gøre systemet spændings løst.
  2. Du skal have sat samle muffer på igen, så dine ledere er samlet efter farve i samme samle-muffe, så du f.eks. har 4 blå i samme muffe, 4 sorte i samme, 4 røde i samme etc.
  3. Når du har fået alle dine lednings ender "sikret" i samlemuffer, så kan du tænde sikringerne igen, og herefter skulle du kunne få liv i dine stikkontakter igen, da disse ofte forsynes fra samme sikringsgruppe som din belysning, så ledningen kommer f.eks. fra sikring-->stikkontakt 1-->loft udtag A, forgrenet til stikkontakt 2 + 3 og videre til lampeudtag B osv. osv.


 

Det er disse vi har pillet af og taget ledningerne ud af. Så du mener at vi samler alle ledninger af samme farve i hver sin ind/udgang og så tænder for sikringerne?

Tusind tak for svar! 
Er det korrekt forstået at hver farve skal i hver sin gruppe samlet? Har slået alt strøm og hfi relæ fra selvfølgelig hehe. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det er korrekt forstået med den lille krølle på, at de hvide skal i klemmen mærket L, nullen i N eller 0 og tændledningen i M. På dit billede er tændledningen rød.

fase
Både og.
En samlemuffe er en skrue samling til kabel ender, hvor den du har sat ledningerne sammen i, er dit lampe udtag. Her er et par eksempler på samle muffer:
Dobbelt samlemuffe: https://www.harald-nyborg.dk/p10949/samlemuffe-dobbel-2-5mm2-10stk 
Enkelt samlemuffe: https://www.harald-nyborg.dk/p1458/samlemuffe-2-5mm-klar-100-stk

Edit: Vær OBS på at de dobbelte er forbundne i begge huller, så du må ikke sætte forskellige farver i dem, men gerne fordele f.eks. 4stk af samme farve i 2x2 stk i en dobbelt, frem for at "over fylde" en enkelt samlemuffe.

Ved at bruge samlemuffer, har du ikke loft-udtaget hængende i vejen under malings projektet, og når du har færdiggjort dit male projekt, kan du afmontere dine samle muffer, installere nye eller gamle lampe udtag, og hvis du ikke ønsker at gemme dem, eller de er meget fedtet ind i maling, kan du smide de brugte samlemuffer ud.

 

Selvfølgelig kan man male et loft uden at  løsne eller demontere loftudtaget. Det eneste, der kan være nødvendigt, hvis man ikke vil male udtaget over, er at forsyne det med noget afmaskningstape/malertape. Så det med at finde det nødvendigt at demontere udtaget er ikke rigtigt.

fase
Og normalt bliver loftudtaget skjult af en baldakin .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tusind tak for alle jeres svar! De var virkelig brugbare da jeg pludselig stod i en lettere kritisk situation og det hele bare var "stået af". Det lykkedes mig at reetablere 90% af stikkontakterne med jeres hjælp, men der var lige enkelt sikring der knaldede da jeg satte den sidste kontakt til, så den har jeg slukket for.

Både baldakin og lampeudtag er oldgamle (hus fra 60'erne) så derfor ville jeg skifte til nyt og moderne, ligeledes skulle vi ha fuldspartlet vægge, lufter mm, hvorfor det gav mening at starte forfra med stikkontakter og udtag også.

Tusind tak igen, vil benytte dette forum fremover hvis jeg har håbløse spørgmål, hehe.

God Aften.
Martin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også