Strømmen er væk

Hej LDS.

Jeg er ikke elektriker, og jeg sku sikkert ikke ha rodet med ledningerne i mit hus, men skaden er sket og jeg håber i kan hjælpe mig.

Da jeg skal male, har jeg pillet alle samle muffer af loftslamper og stikdåserne ud af væggen (større renovering)

Jeg har samlet ledningerne i hver sin farve med malertape. Efter at have taget de sidste muffer ud, er strømmen nu gået i de fleste af kontakterne i huset.

Hvad har jeg gjort galt? Kan jeg have kortsluttet det hele ifm at samle ledningerne eller hvad?

Elektrikeren kommer i morgen men det nager mig selvfølgelig helt vildt, så håber i kan hjælpe med et svar.

På forhånd tak.

Martin
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må lægge billeder op ...................ellers ville det være ren gætteri............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er sådan det er lavet. Jeg er yderst lydhør og er bare glad for. Hjælp. Tak! 😁
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Første ting først: Du må aldrig efterlade dine ledninger hængende frit med malertape som "beskyttelse". Det er ikke elektrisk isolerende, hvorfor du kan worst case risikerer at starte en brand!

  1. Sluk sikringerne først, for at gøre systemet spændings løst.
  2. Du skal have sat samle muffer på igen, så dine ledere er samlet efter farve i samme samle-muffe, så du f.eks. har 4 blå i samme muffe, 4 sorte i samme, 4 røde i samme etc.
  3. Når du har fået alle dine lednings ender "sikret" i samlemuffer, så kan du tænde sikringerne igen, og herefter skulle du kunne få liv i dine stikkontakter igen, da disse ofte forsynes fra samme sikringsgruppe som din belysning, så ledningen kommer f.eks. fra sikring-->stikkontakt 1-->loft udtag A, forgrenet til stikkontakt 2 + 3 og videre til lampeudtag B osv. osv.