Fejl på megatherm

Godmorgen lds

Vores 6 kreds megatherm bipper og blinker i alle dioderne. Bip er ca 2/sek og et blink pr sek.
anlægget er fra ca 2008. se billede. Der er ingen varme i røret fra træpiller fyret, men fyr og cirkulation i alle de andre radiatorer fungerer fint.
jeg har mistænkt pumpen for at være stået af, men er ikke sikker. Der er ingen cirkulation og temp. Falder der hvor vi har gulvvarme.
min kone registrerede lyden allerede lørdag, men troede hun havde tinitus...! Anlægget er i kælderen, så hun er undskyldt 😄

sidder der nogle med et bud på dette?
ps. Har søgt nettet og lds men uden held på denne fejl.

Mange hilsner
Polite
 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kontrollere pumpen kan du skrue den store skrue i midten af pumpen ud (der kommer en smule vand ud) og stikke en skruetrækker ind i hullet for at mærke om pumpen kører.

fase
Det ligner den får strøm fra styring . Går der ledninger fra pumpe over til enheden ?, hvis ikke så tror jeg ikke det er pumpen. Hvis du mangler varme kan du sikkert tage de små styre dimser af som lukker for varmen indtil du som jeg tror får en ny styreenhed. Det kan være der er en form for beep og diode oversættelse til en fejl i manualen.

Husk at mærke op med disse regulerings dimser hvor de sad hvis du følger mit råd. Du har selvfølgelig prøvet at tage strømmen til den ikk. Min blinker fejl, hvis en af senderne er løbet tør for batteri. Jeg har trådløst anlæg, ikke megatherm, men det ligner.

Med min viden om elektronik vil jeg tro at styring bare trækker et relæ on/off. Jeg tror altså ikke den kan føle at der trækkes strøm. Fejler enheden, og pumpen rent faktisk ikke får strøm, skal du have strøm direkte på pumpen og af med styre dimserne for at få varme.

Spørg endelig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@Fabrin - tak, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem. Men normalt kan jeg mærke at den kører, fordi den ligesom summer i hånden når jeg rører den, og laver en lille smule støj - men jeg prøver.

@PeterR jeg har koblet strømmen fra, adskillige gange. der går et kabel fra styreenheden til pumpen, så ja, enten er det pumpen eller styreenheden som fejler. Jeg har også før oplevet de bip og blink som indikerer den har mistet forbindelsen til de trådløse sensorer, og denne fejl er det ikke.
denne fejl er ikke med i den brugsvejledning jeg har fundet på nettet.


Mange hilsner
Polite
 
Tror stadig det er din styrring, den trækker ikke relæ til pumpen er jeg sikker på pga. fejl.

Tror ikke der er noget der siger beep, hvis pumpen er defekt. Men man lærer jo noget hver dag hele livet, jeg kan tage fejl.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak Peter, du har muligvis ret.

jeg har ikke rodet med gulvvarme før, men er rimelig lærenem.
skal jeg bare udskifte styreenheden til en ny model..?
kan man det, eller kræver det et andet setup mon....? 

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Inden du nu farer ud og køber en ny styreenhed, så kunne du koble pumpen fra i styreenheden og montere et stik på den og sætte pumpen til en stikkontakt. Hvis den så kører, er der en change for at styringen er defekt.

fase
Hej Fabrin, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem.
men vil du tro at en ny enhed (også ny model) kan erstatte den jeg har som er fra 2008?

tak for hjælpen til Jer begge - so far :-)
jeg skriver en opdatering senere.

Mange hilsner
Polite
 
Yes S. Fabrin , du skriver det jeg mener, så man kan udskyde indkøb af ny styrring så over med pumpen direkte på 230V. Selvom vi har meget nyt elektronik, så er det sørme næsten altid det samme der går i stykker i det nye som i gamle dage. Det er typisk strømforsyningen der tørrer ud i elektrolytterne, det kræver lidt elektronik kendskab, men koster ikke en skid at reparerer. Jeg kan godt anbefale en der kan se på den, men det kommer til at koste dig en køretur og måske et gebyr til diagnose. Hvis du er fra Holbæk, har du et stykke vej hen til ham. Den skal afmonteres. Jeg sender dig en PM, for ikke at gøre reklame.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Peter, tak, jeg kigger på den

Mange hilsner
Polite
 
Lige nu er status at alt virker normalt...
jeg tændte for styringen her omkring kl. 19.30 da jeg kom, og den begyndte at snurre som den plejer. Først på to, og herefter på “alle” tre kreds.
her kl. 21 kører den stadig som den skal, og fyret er godt belastet for at efterleve et par dage uden varme i gulvet.
pt. Må jeg konstatere at det var en periodisk fejl.. men jeg er lidt mistroisk må jeg sige, og holder det under skarp observation det næste stykke tid.

Mange hilsner
Polite
 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis