berejning af ipe

hej jeg skal til og bygge en garge på 10 *10 meter gasbetong indvendig 200 mm isolering og udvendig  mursten indvendig mål er 9,24*9,24 i den ene side bliver 2,20 i kip 3,30 og den anden side 2,50 meter jeg skal ha en kip bjælke op der hade jeg tænkt op en ipe 150*300 vil den kunne klare det spænd ?? håber der en en vendlig sjæl der kan fortælle mig det på forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mangler lige og sige det er let tag der kommer på spær 45*195 med rugpløjetbræder og tagpap men er i tivl om en ipe jern bjælke 150*300 kan spænde 9,24meter  uden for meget nedbøjning
eller skal jeg tag en heb bjælke 
Ved kun 'en IPE 300 i kip vil du få en nedbøjning på ca, 4,5 cm, ved 170 kp/m2.
Ved 3 stk IPE 300 vil du få en nedbøjning på ca 2 cm, ved 170 kp/m2.

Belastning på 170 kp/m2 er ikke for højt sat, for den store tagflade, pga. faren for en god stor våd snedrive.

Normalt siger man max 1/500 nedbøjning, 930cm/500= 1,86 cm
Nogle gange max 1/400 nedbøjning, 930cm/400 = 2,3 cm.

I dit knæk på venstre side er du nødt til også at have en bjælke, derfor er det bedst med 3 bjælker, hvis det i det hele taget skal være med IPE konstruktion!?

Prøv at spørge en Spærfabrik, det kunne være de havde en konkurrerende løsning.
hej jeg skal til og bygge en garge på 10 *10 meter gasbetong indvendig 200 mm isolering og udvendig  mursten indvendig mål er 9,24*9,24 i den ene side bliver 2,20 i kip 3,30 og den anden side 2,50 meter jeg skal ha en kip bjælke op der hade jeg tænkt op en ipe 150*300 vil den kunne klare det spænd ?? håber der en en vendlig sjæl der kan fortælle mig det på forhånd tak

gsh

det knæk der er i venstra side skær jeg ned i spærtret sp der er kun en kip bjælke ipe men ville en heb være stærker 
Vil det sige at du slet ikke læser andre tråde, lige om "hjørnet"?
Har lige indsat denne tabel ang. spær/bjælker, i anden tråd:

Din opgiver/planlagte spærdim på 45x195 er underdimensioneret, i forhold til vedhæftet pdf fil!

Ud fra dine opgivne mål, på din tegning, kommer jeg frem til at du vil skære 183 mm ned i et spær på 195 mm, i venstre side.!?
Det kan jeg på ingen måde få til at hænge sammen!?

Ved valg af IPE får du mest styrke pr. kg jern

Ved 'en IPE skal du op i min. dim IPE 360, helst IPE 400, IPE 360 = 57,1 kg/m, IPE = 400 = 66,3 kg/m
Ved brug af HEB skal du op i dim HEB-280, a 103 kg/m, merpris ca skøn kr. 7.000,00

Er du i det hele taget klar hvad jern koster, også i forhold til træ?
ja en ipe 300 koster ca 6000 kr jeg kan få en brugt for 1000 kr
med hensyng til det snit der skal skæres vild der i den ene side bliver der brugt spærtræ 45 *300 der bliver kun skæres 7 cm ned i tømmert så for oven bliver der lagt en kile 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis