Skift af fuger mellem vinduesglas og -ramme?

Hej med jer!

Jeg har i forbindelse med mit huskøb bemærket at stortest alle fuger mellem vinduesglas og -ramme er sorte i bunden af glasset (Se billeder). Det er nok fordi tidligere ejer ikke har været god til at tørre dem af når der har været kondens, som dermed er trukket ned i fugen og har givet anledning til skimmelvækst, eller noget i den dur.

Mit spørgsmål går så på, hvorvidt det er tåbeligt selv at begive sig ud i at skifte alle disse fuger selv, eller om jeg bør have en professionel fugemand til dette? Er der nogle ting man skal være meget opmærksom på når man laver dette arbejde, for ikke at ende med at gøre mere skade end gavn?

Jeg kan i øvrigt ikke læse mig frem til på nettet hvorvidt der bør anvendes gummi- eller silikonefuge til dette.

På forhånd tak :-)


Ingeniør født med ti tommelfingre
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke se nogen billeder, prøv igen  


 

Hvis de fotos er taget mens du bor der, er der noget rivende galt med in udluftning. Det drivermed kondens ned ad ruden. Er det en forsats udvendig?

 

Uldal det er et badeværelsesvindue, det der ligner kondens er mønster i glasset, som gør man ikke kan se igennem udefra. Kan dog godt se man kan blive snydt af billederne :-) 

Ingeniør født med ti tommelfingre
"Fuger"  imellem  termoruden og trærammen er normalt en gummi fugebånd der bliver lagt / limet på rammen inden termoruden sættes i. Ligeledes limes ´samme type gummifuge på de lister der sømmes bruges udvendig ( glaslister)
De kan ikke sådan skiftes ved at sprøjte noget andet ind. Ruden skal tages af og der skal monteres nye gummilister. Er det noget du skal have håndværkere til er det en glarmester.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, nu ser jeg dine billeder, men det ser lidt sært ud. Sidder ruderne i metalrammer ?
Hvis de gør, er det ikke så sært at der er fugtigt.
Men som der bliver skrevet, udluftning, udluftning, udluftning. Har du mekanisk udsugning, hvis ikke så start med en ventilator der som minimum kører når i bruger badet.
For øvrigt ligner det ikke alm. fuger men ser ud som om det er en gummiliste der er monteret, når man kigger på overlappet ved hjørnet

 

Vinduerne er trævinduer, de sidder ikke i metalrammer. Vi har en ventilator, men det er generelt om morgenen at der er dannet kondens på de nederste 10 mm i bunden af vinduerne.

I har garanteret ret i, at det er gummilister som er monteret, og ikke fuger. Jeg studsede godt over hvordan gummilisterne er samlet i hjørnerne.

Det lyder på ev elmand som om det ikke er noget man bare lige piller af og udskifter. Jeg må nok erkende at det er over mit niveau hvis ruderne skal pilles ud af vinduet for at det kan lade sig gøre.

Ingeniør født med ti tommelfingre
Det er for høj fugtigthed kombineret med gamle termoruder, de er af ældre dato, hvilket ses på alu rammen i vinduerne, nyere ruder har varmkanter, hvilket minimer den kuldebro, og derved kondens dannelsen.
Hvis du har en god lygte kan du ofte se nogle tal og bogstaver inde i alurammen i termoruden altså imellem de 2 lag glas. Der imellem produktions år og måned. Det fortæller så naturligvis alderen på dine ruder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis