problemer med opvarmning af combi varmvandsbeholder

hej...er der nogen her inde der ved om man kan få en termostat sat på fremløb til en varmvandsbeholder så den først åbner når vandet er omkring 55-60 grader..
vh niels

Niels
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er din varme kilde?

 

Mht. dit oprindelige spørgsmål, så kan det godt lade sig gøre, men det  lyder mere til at du skal have kigget på styringen til dit fyr/central varme anlæg, alt efter hvordan din VVB er koblet til.

 

Problemet er at når fyret når at gå ud næsten hver nat så når vandet at blive koldt fra fyret og så tænder elvandvarmeren for at holde brugsvandet varmt så var det jeg tænkte at hvis jeg satte en ventil på fremløbet som så lukkede når fyret gik ud og vandet for koldt...istedet for at skulle tænde og slukke for el til vandvarmeren hver gang....

Niels
Det er en rigtig fin måde at styre varmtvandsbeholderen, så den ikke afkøles selv om brændefyret går ud. Indtil for små 30 år siden brugte jeg systemet. Jeg havde en alm. kedeltermostat siddende i kedlen, hvor der var tilkoblet et skifterelæ som så styrede en motorventil.

Søren O
Annonce
Ok tak.....jeg ved ikke helt hvad en kedeltermostat er eller en motorventil.....på varmtvandsbeholderen er der frem  og retur og tilgang og afgang af brugsvand så var det jeg troede at jeg kunne sætte en ventil på fremløb ved t et som går op til vvb...


Niels
En motorventil er en "mekaniseret" ventil der åbner og lukker med et elsignal. Motorventilen skal monteres således at den lukker for cirkulationen af "radiatorvandet" når kedeltemperaturen ikke er høj nok.
En kedeltermostat er beregnet til at starte en olie- eller gasbrænder når kedeltemperaturen er blevet for lav. Der findes masser af termostater med f.eks. dykrørsføler der kan klare opgaven.
Der findes også selvvirkende ventiler med dykrørsføler der kan erstatte både termostat og motorventil.

Søren O
Ja ok men virker en ventil med dykrørsføler ikke sådan at når vandet blir koldt så åbner den..??

Niels
Undskyld de dumme spørgsmål men jeg ved altså ikke ret meget om det...😳

Niels
De findes også omvendt.

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis