Hvilken overfræser skal jeg vælge?

Hejsa,
Min gamle billige Bosch overfræser trænger til at blive udskiftet.
Jeg er samtidig ved at lave et bord til en ny overfræser.

Jeg har kig på 2 modeller (high end) som både kan sidde fastspændt under bordet og som man kan bruge manuelt.

- Bosch GMF 1600 CE Professional
- Dewalt D26204K-QS

Jeg har set videoer af begge men jeg sku i tvivl, hvilken der er bedst og nemmeste at håndtere især når den sidder fastspændt.

Er der noget som har lidt erfaring på dette felt ??

/Flemming

 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville (og har allerede) vælge en DW621K fra dewalt.
Det er den store med 230V motor, hvilket især på dit fræse bord vil være en fordel. Yder mere er den store mere kraftfuld end de batteri drevne. Ledningen på 621 er godt 2 meter, så den er brugbar relativt langt fra en stikkontakt
Jeg har bl.a. haft et 19mm skær på den, til at gnave i en spån på 19x8mm, hvilket den fint kunne tykke, så længefræsehovedet er skarpt.
Ulempen er at det er "alt eller intet" når man bruger 621k, den er stor og halv-tung, men hvis du alligevel bruger fræse bordet primært, så er vægten ikke et problem.

Hvilket bord er din plan at lave?

 

Hej Steensen,

Tak for indput.

De 2 maskiner ligner meget hinanden på specifikationerne, og har samme afgivende effekt på 620 Watt til trods for DW621K's højre driftseffekt på 1100 Watt.

Hvis man har brug for også at bruge maskinen i hånden er det så ikke en forden at vælge D26204K-QS. Den kommer med 2 huse et til manuel brug og et til fastgøring på et bord.

De er begge med ledning og drevet af 230V.
flemche skrev den 01-12-2019 00:41:21

D26204K-QS. Den kommer med 2 huse et til manuel brug og et til fastgøring på et bord.

 Jeg spare selv op til denne maskine, af netop samme årsag.   

Hej Henrik jeg arbejder ofte men overtræder både på job og fritid og har i mange år svoret til festool,efter et mindre uheld med of2000 stod jeg og manglede en kraftig of lidt hurtig og til god pris min lokale værktøjspusher foreslog at jeg kiggede på CMT's to versioner jeg valgte den store med 2400 watt motor den er i modsætning til de mere traditionelle fræsere bygget til at side i et bord og den er fantastisk. Jeg betalte 3400 for banditten og idag vil jeg ønske at jeg var startet med en CMT fræser den er stærk præcis nem at skiftejern på og kan nemt justeres endda meget præcist uden brug af værktøj. Den har dog ikke verdens bedste land til brug vel linie fræs
Jeg har en Triton TRA001 på 2400W http://www.tritontools.com/en-GB/Product/Power%20Tools/Routers/TRA001. Fordelen ved denne er at den kan indstilles i højden vha. et håndsving man stikker ned gennem den plade man bruger til at montere den i fræsebordet, det betyder at den er meget nemmere at justere i højden, end nogen af de andre overfræser jeg har set monteret i et fræsebord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis