Strandmørtel, 7.7% eller 9%?

Hvornår skal jeg bruge strandmørtel 7.7% og hvornår bruges 9%? Hvad er forskellen? Og hvad vil være at foretrække til pudsning af kældervægge?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den ene ikke kornstørrelse 0-4 og den anden 0-2 ?. Hvis jeg har set rigtigt, så skal du vurdere hvor fin din overflade skal være. Det er røv med sådan en sten 4 mm der farer med rundt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som jeg har lært det så jo mere kalk (det er det procenten angiver) jo nemmere er mørtlen at arbejde med og jo svagere er det færdige resultat. Nu skal slutpuds på en væg ikke bære noget, så du kan fint bruge begge dele, men 9% er måske billigst.

Nu skriver du tilgengæld kældervægge. Hvor gammelt er huset?, hvis det er fra før 1960 bør du næppe bruge nogen af de 2 mørtler men tilgengæld murer med hydraulisk kalk (som blandes med sand). Se https://kalk.dk/guides/opmuring/cement-eller-kalkmoertel . Det har også den fordel at det er mere åbent for fugt og dermed holder bedre i en kælder.

Også skal du som Peter skriver også huske kornstørrelsen, det bliver pænt groft hvis man murer med 0-4mm

Ask
mit er fra 1918, her gik det nu fint med 9% og cempexo

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Man kan sagtens mure med cement i en gammel bygning. Der er bare større risiko for at det slår revner bagefter 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis