Gasfyr basics

Hej!  Jeg er ny her, men forummet har hjulpet mig en del før, så nu blev det min tur til at skrive. Jeg har et gasfyr, der lukker helt af om natten så der bliver koldt. Derudover er det varme vand i håndvasken i min optik alt for varmt - kogende varmt! Jeg er fuldstændig gasfyr nybegynder, så jeg aner ikke en drøjt om, hvad der kan være galt. Jeg har Googlet i flere timer og prøvet at finde videoer og manualen er et helt andet sprog for mig. Håber en af jer kan hjælpe mig lidt på vej. Det drejer sig om et Viessmann Vitodens 200, en lidt ældre sag - ikke de nyeste modeller  (se evt billede). 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det ser ud som om øverste omskifter ( til højre for display og låge ) Står på den røde prik. Den skal stå på symbolet med radiator og vandhane. Prøv det først og se om det hjælper.
Bliver vandet så for kold i vandhanen så stiller du højre knap under lågen lidt op. den står tilsyneladende på 42 gr.C og det er for lidt. Men først skal du kunne styre temperaturen
Om sommeren kan du stille den på vandhane alene


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du er nødt til at sætte dig ind i hvilke dreje knapper har hvilke funktioner.
På lågen du har klappet ned (tag et billede af symbolerne og lig herind), kan du se en masse symboler med en beskrivelse ved siden af. Sæt dig ind i disse, og så er du kommet et skridt nærmere.

Uden at kende dit fyr til bunds, vil jeg forsøge at forklare nogle af funktionerne for dig:

Modulet helt ude til højre:
Her vælger du om du bruger gas fyret eller el-varme patronen (hvis den er tilsluttet/installeret) til at være varmekilde. Ud fra symbolerne ved de 2 knapper øverst, ligner det også at dette fyr kan give signal til en luft/vand varmepumpe om at køre også.
De to lamper midterst er til indikering for om el patron/gasfyr kører
knappen i bunden er for at kunne tænde/slukke el-varmelegemets hovedforsyning.

Midterste modul, højre sektion:
Dine 3 drejeknapper her er funktions bestemmende.
-Øverste dreje knap vælger du T (som jeg ikke kender funktionen af, står sikkert på klappen), nat kørsel/sænkning, dag kørsel, varmt vand + centralvarme forsyning, varmt vand kun eller enten om fyret er slukket, eller om det skal bruges til ekstern signal givning for varmepumpe e.l., er jeg i tvivl om.
-Midterste knap er til at sætte dags-drift styringen, f.eks. hvis kedlen bruges til et mekaniker værktsted er der ingen grund til varme om natten når værkstedet er lukket. "N" er normal setting, + værdierne til hvis der er ekstra behov for varme og minus værdierne til hvis der er mindre brug for varme
-nederste knap er for nat-kørsels funktion, tilsvarende dag funktionerne

Midterste modul, Venstre side med display
Displayet er din udlæsnings mulighed fra hvilke værdier fyret kører med, klokkeslet dato m.m. Knapperne til højre for display er til manøvrering herinde, typisk til styring af f.eks. man-fre drift, slukket i weekenden.
De røde og blå knapper under displayet, er til funktions styring/regulering af de illustrerede funktioner lige under displayet (se klappen for forklaring).
Dreje knappen til h. for de råde og blå knapper er valg af varmt vands temperatur (her du skal skrue mod minus for at reducere dit "kogende vand" ned til ca. 55 grader)
De 3 drejeknapper nederst er til styrings indstillinger. Første er hvor stejl en rampe fyret skal bruge (Span/range setting), anden er til parallel forskydning af styrings linjen (zero adjust) og den tredje er selve setpunktet den skal regulere efter

Modulet til venstre er manometer for kedel/Centralvarme anlæggets tryk, og knappen under ligner at være til enten at åbne dræn ventil eller påfyldnings ventil (burde fremgå af symbolerne på klappen)

 

Tak til jer begge :-) jeg lærer meget, og må indrømme, at det ikke er “bare lige” for en ung fyr uden tidligere kendskab at sætte sig ind i alle de funktioner. Bare det at vide hvilke funktioner fyret er sat op til at kunne er en gåde i sig selv. Men jeg forstår mere og mere ;-)
Her et billede af symbolernes betydning - nogle giver sig selv, andre knap så meget (for mig).

Der er 2 knapper øverst i højre side. Under den ene er der en stige. Det er en knap til at starte fyret op helt manuelt uden om alle styringsdikkedarer. Den bruger reparatør / skorstensfejer hvis de skal have fyret i gang på trods af varmt vejr.
Knappen nederst i højre side er hele fyrets hoved afbryder.
Men som skrevet tidligere tror jeg det vigtigste er at knappen øverst i midten skal væk fra "solen " og over på radiator plus vandhane.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis