Gamle kældervægge - hvad har I gjort

Go aften 😊
Jeg har nu pillet de gamle træpaneler ned og skrabet gammelt tapet af som sad inden under 😲😔
Så nu ser væggene sådan ud.

Ved I om det er nok at skrubbe med rodalon og så male bagefter (når det er tørt 😊) eller skal der slibes for at få eventuelle tapetklister rester af eller noget tredje?
Ang det sorte så aner jeg ikke hvad det er men det sidder godt fast..
Hvis nogen har prøvet noget lignende hører jeg gerne jeres erfaringer.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man har nok forsøgt sig med tjære mod fugt engang. Jeg ville slibe limrester og så meget afgammel maling af, give Rodalon og kalke.

 

De vægge ser jo flotte ud i forhold til hvad man kan risikere når man fjerner træ mv.

Er der tegn på grå eller sorte bevoksninger noget sted? Lyset på billedet er dårligt men det ligner ikke skimmel, i såfald kan du jo godt vaske med rodalon men måske er det ikke engang nødvendigt.

Det sorte er nok et tjæreprodukt der er brugt som fugtsikring. Jeg har noget lignende i min kælder dog kun i en strimmel tæt ved gulvet. Det sidder som du siger rigtig godt fast. Det eneste jeg fik lidt af med var vist noget rensebenzin eller sprit. Men selv det rørte kun ved overfladen og fik det ikke helt væk

Problemet med det er at det slår igennem maling mv. Så der er ikke nemt at få pæn finish uden at fjerne det.
Jeg ville nok gøre op med mig selv hvor vigtig finish er, hvis du gerne vil have en glat hvid væg er du nok nød til at slå det ned med mejsel også pudse væggen op bagefter.
Hvis du slår det ned så overvej at lægge et lag vandex på området inden du pudser op. Der er jo nok en grund til at der er lagt fugtspærring på engang for længe siden 

Ask
Jeg siger tak for svar begge to 😃
Jeg tænker ikke finish behøver være i top da det skal være trænings rum men tak for advarslen om at det ville kunne ses det sorte.
Jeg brækker det dog ikke ned 😏🙃
Okay kalke er en god ting. Tænkte om der var en maling som tillod væggen at ånde.
Og nå ja. Var selv overrasket over der ikke var sorte plamager på væggen.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Cempexo eller silikat maling kan også bruges da det er diffusionåbent 
Stenkulstjære slår gennem stort set alle malinger. Eneste effektive spærre er schellak, men det vil muligvis skabe andre problemer i en kælder.

Der er desværre nok kun den trælse vej tilbage - væk med al tjærerester.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ja du kan sagtens bruge silikatmaling der kan ånde. Cempexo fåes mig kendt ikke i udgaver der er anbefalet til indendørs brug. Men med silikatmaling skal man være opmærksom på at det reagerer direkte med den underliggende overflade. Det betyder 2 ting 1) at du skal bruge en rigtig god grunder før det kan binde på din tjære, 2) Du vil kunne se tjæren fra starten fordi malingen simpelthen vil tørre anderledes på det område.

Og hvis du maler loftet med silikat så husk beskyttelsesbriller - silikatmaling er let ætsende når det er vådt.

Ask
Jeg siger tak for svar og især de gode rode råd, især askholme 👍🤗
Tror det ender med silikat maling og så at man kommer til at se tjæren.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så blev jeg færdig. Jeg endte med at bruge Skalfleks Scalcem 100 hvid sammen med en Beto-blokker grunder. Så må vi se hvor lang tid det holder 😅🙄
Gulvtæppe er et udendørs et med gulv duetter på

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Må jeg spørge hvordan det endte hér:)? Har en kælder med tjære på den første halvdel af indervæggen, og det sidder godt fast! Har overvejet super grunder, tyndt lag puds og så silikatmaling, men vil gerne høre om diT projekt endte lykkeligt:)?
MLU skrev den 28-11-2019 22:23:19

Go aften 😊
Jeg har nu pillet de gamle træpaneler ned og skrabet gammelt tapet af som sad inden under 😲😔
Så nu ser væggene sådan ud.

Ved I om det er nok at skrubbe med rodalon og så male bagefter (når det er tørt 😊) eller skal der slibes for at få eventuelle tapetklister rester af eller noget tredje?
Ang det sorte så aner jeg ikke hvad det er men det sidder godt fast..
Hvis nogen har prøvet noget lignende hører jeg gerne jeres erfaringer.. 

 Når der er fugt i kældervægge er der - groft sagt - 2 muligheder.

1. Isoler og dræn udvendig. Meget dyr løsning.
2. Hold overfladen så diffusionsåben som muligt. Dvs. rens helt i bund. Det bedste vil være at lade væggene stå rå. Hvis det ønskes en overfladebehandling kan der kalkes eller males med silikatmaling. Sørg endvidere for at der er god ventilation. Placer ikke noget nærmere end 5-10 cm fra det fugtige vægge så der kan ventileres bedst muligt

Mvh selvbyggeren

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også