grundfugt i vægge kælder

Hej
Lidt grundinfo.
Murermester villa i 3 plan fra 1955.
halvdel af gælderer gravet op og isolret og gulvvarme.
I resten af gælder fliser og radiatorer.
Alle vægge yder som inder er mursten.
der er sjældent under 20 grader i kælderen.
Ingen fugt lugt.
I den ene ende er der et stort kælderrum med fliser og radiator, hvor genvex anlæg kommer ned og blæser / suger.

I dette rum er der fugt skjolder hele vejen rundt på alle 3 vægge i en højde op til 25 cm ca. (se billede).Formoder det er fugt fra undergrunden og at dræn derfor ikke giver mening og også er en pæn svær opgave som terræn er udenfor murene.
Tidligere ejere har malet med alm. plast væg maling.

Hvad gør jeg?

Min egen tanke var at fjerne alt puds op i 1 meters højde hele vejen rundt så mursten er blottede.
Nyt puds på.
male med en maling hvor fugt kan trænge igennem.
men er i tvivl om hvilken der skal bruges.
Synes jeg har fået flere forslag.

Eller er der en bedre løsning?

Skal sige at selv i mit nye badeværelse i kælder med gulv isolering og gulvvarme, er der et mindre område nederst på en af indervægge hvor der også er kommet Fugtskjold på nederste 10 cm.
men ellers er der ingen fugtskjolder i den halvdel af kælder med isolering og gulvvarme.
(det var der nu heller ikke før omlægning til gulvvarme).


Katmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen gode bud? :-)

Katmus
For mig at se er det omfangsdræn du mangler, og tætning på udvendige side af kældervægge. Når du så har gravet op, skal du benytte chancen og få udvendig isolering af kældervægge. Det vil helt sikkert også kunne ses på varmeregningen.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du ikke føler der er et problem med fugtniveauet idag så er omfangsdræn overkill (især hvis du ikke bruger kælderen til beboelse/længere ophold).

Jeg har haft lignende i min kælder og løsningen er som nævnt at få plastikmaling og lignende væk så væggen kan ånde. Jeg gjorde følgende
Alt løst/porøst puds på hele væggen fjernes og alt det nederste fjernes.
Væggen pudses op med hydraulisk kalkmørtel (jeg brugte nordisk nhl3,5 mørtel som kan fåes i stark. De anbefaler 0-4mm til kælder, men hvis du har lidt fugt kan du nok sagtens bruge 0-2mm som er mindre grov). Hydraulisk kalkmørlte er meget mere diffusionsåben end noget med cement i - er dit hus fra 1955 er det desuden meget sandsynligt at det er muret op med kalkmørtel oprindeligt også holder det bedre at bruge den i stedet for en cementpuds.

Derefter males med silikatmaling som er meget diffusionsåben. Jeg valgte at male med maling fra keim fordi de har nogle produkter der passer godt på opgaven. Først malede jeg med Keim Intact grunder. Det er en grunder der både dur på puds men også på plastikmaling og derfor kan skabe et godt underlag på hele væggen. Samtidig har den struktur og dermed får man udlignet den overflade forskel der vil være på din nypudsede overflade og den tidligere plastikmalingsoverflade (det giver pænere finish). Ovenpå intact grunderen gav jeg så et lag keim ecosil-me silikatmaling (den kan fåes i mange farver)

Silikatmaling er nemt at arbejde med men på grund af den måde det fungere på er den let ætsende når den er våd. Det er ikke farligt, men det kan anbefales at have lange ærmer og bukser på. Hvis du maler et loft bør du desuden bruge heldækkende beskyttelsesbriller

Ask
Super tak for detaljeret beskrivelse... :-)

Katmus
Søren O skrev den 30-11-2019 09:54:02

For mig at se er det omfangsdræn du mangler, og tætning på udvendige side af kældervægge. Når du så har gravet op, skal du benytte chancen og få udvendig isolering af kældervægge. Det vil helt sikkert også kunne ses på varmeregningen.

Det ville jeg også rigtig gerne... men pris og omfanget af arb. er bare for meget, specielt når vi ikke er fugt plaget.
Det er bare det undergrundsfugt der trænger op, som blot skal have lov til at komme ud i rummet og videre.
Hvilket det ikke kan gennem den plasticmaling (formoder jeg).

Tror heller ikke rigtig dræn kan gøre noget ved fugt der kommer nedefra.

 


Katmus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også