Dårligt trailer stik og afbrændt relæ på bil

Hej
Jeg har kørt rundt med en trailer, hvor stikket ser rigtig skidt ud. Nu skete der så det, at efter en køretur så virkede bag blinklys ikke på bilen og det vidste sig, at relæet var brændt af. Relæet er nu skiftet, og jeg vil også skifte stikket på traileren, hvilket ikke ser så svært ud.
Men hvordan kan jeg teste, at der ikke er problemer med traileren, efter jeg har skiftet stikket, så jeg ikke risikere at brænde relæet af i bilen igen?


Vh Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ohme de forskellige " faser " i stikket i forhold til din stelledning. Jeg gætter på at værdien bør være højere en nul, de steder hvor det går gennem en pære. Alternativt indsæt en 5A sikring på stelledning - springer den på blinklyset, er der kortslutning. Modsat vil en manglende blinkpære på din bil, få relæet til at blinke hurtigere, så længe vi taler ældre biler. Med canbus forholder det sig lidt anderledes.
https://www.net-import.dk/shop/cms-info-canbus.html

 

Med den viste tester, kan du let afgøre om hunstik på bilen er ok. Men den fortæller selvsagt ikke noget om hanstik på trailer og videre forbindelser, med mindre det er en gn.gangs adapter, der spotter fejl i kabel/stik til trailer. Hvilke bil ? 7 eller 13 pol. stik ?
Diagram til stik - https://redningsvest-tilbud.dk/trailerstik-diagram-13-polet-og-7-polet/

 

En meget simpel måde at tjekke lyset på din trailer er at købe et "hunstik" (som den der sidder på bilen), en sikringsholder med f.eks. 10 amp sikring, og noget ledning. Så sætter du sikringen ind i en ledning og forbinder til pol nr. 31 (stel) i hunstikket. Det kunne så være en god ide at isolere pol 31 i stikdåsen så intet kan kortslutte. Den anden ende af ledningen forbindes til den ene pol på dit batteri.
Den anden batteripol forbindes så med ledning til de andre poler i dit hunstik, een for een, så du kan tjekke ud fra polnummeret (og diagrammet som cdp henviser til) om det er den rigtige pære på din trailer der lyser.
Husk at det er stelledningen der er den vigtigste, hvis ikke den er i orden kan, der være lys i helt forkerte pærer, især når traileren er tilsluttet din bil.

Søren O
cdp skrev den 30-11-2019 13:22:01

Med den viste tester, kan du let afgøre om hunstik på bilen er ok. Men den fortæller selvsagt ikke noget om hanstik på trailer og videre forbindelser, med mindre det er en gn.gangs adapter, der spotter fejl i kabel/stik til trailer. Hvilke bil ? 7 eller 13 pol. stik ?
Diagram til stik - https://redningsvest-tilbud.dk/trailerstik-diagram-13-polet-og-7-polet/

 Bilen er med 13 pol og traileren er med 7 pol. Jeg har så en adapter imellem. 

Den tester jeg linkede til kan man både sætte til bilen for at teste stikket der, og man kan sætte den til traileren for at teste der. Den bruger så et 9v batteri og signalere om der er lys (eller korrekt gennemgang velsagtens) for de enkelte områder.
Ved i om jeg kan nøjes med at bruge sådan en til at kontrollere, at der ikke er problemer? Det ser bare så dejlig nemt ud

Vh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis