Dårlig genvindingsgrad

Hej
Jeg har overtaget et hus fra 2008 med et genvex ge energy 2 anlæg installeret.

Jeg oplever en meget årlig genvindings grad:
Jeg har pt. følgende data;
Indblæsning: 12,5
Rum: 13,7 - controller er placeret i kold garage
Friskluft: 6,8
Afkast: 6,7
Udsugning: 20

Dvs. jeg taber 8 grader igennem veksleren, da alle temperaturer er målt i selve aggregatet. Er det korrekt forstået?

Er der mon noget jeg selv kan gøre? Ved godt det er et ældre anlæg, men det bør ikke være så dårligt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener du med "årlig". Er det en sjusket stavefejl?

Controlleren bør nok ikke side i en kold garage, det kan muligvis forvirre styringen, således at styringen åbner By-passet.
Alt andet lige, er det lidt unormalt at Afkast på 6,7 er lavere end Friskluft på 6,8.

Har du undersøgt om By-passet står åben?

Fornylig her, i anden tråd, var der en "Trådstarten" med fastsiddende By-pas, halvt åben, pga. dårlig/fejlagtig plastdel, i hans Genvex anlæg, som fremgår af nedenstående TRÅD.
Hvis i så fald varmeveksleren er blevet snavset kan det skyldtes at der har været hul i et filter, eller dårligt isat, eller manglende vedligehold af tidligere ejer.

Der kan være noget galt med dine temperaturer, på en eller anden måde, da Friskluft og Afkast er på samme niveau, fordi den luft der suges ud, bliver afkølet, via varmeveksleren, ned til samme niveau som den luft der suges ind.
Det modsiger dog en tilsmudset varmeveksler.

Hvad med filterne, er de skiftet jævnlig?
Der kan også være fejlvisning på temperaturfølerne, evt. prøv at måle ved en indblæsningsventil.
Hvordan er rørene isoleret, Genvex anbefaler min. 100 mm i deres manual?
Har du fået en indreguleringsrapport, dengang du overtog huset?
Der kan også være ubalance i anlægget, ind- og udsugning. Har du unormalt under- eller overtryk i huset?
Genvindingsgrad (Indblæsning - Frisk luft) / (Udsugning - Frisk luft) = 43%
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
GSH skrev den 27-11-2019 19:13:33

Hvis i så fald varmeveksleren er blevet snavset kan det skyldtes at der har været hul i et filter, eller dårligt isat, eller manglende vedligehold af tidligere ejer.

Der kan være noget galt med dine temperaturer, på en eller anden måde, da Friskluft og Afkast er på samme niveau, fordi den luft der suges ud, bliver afkølet, via varmeveksleren, ned til samme niveau som den luft der suges ind.
Det modsiger dog en tilsmudset varmeveksler.

Hvad med filterne, er de skiftet jævnlig?
Der kan også være fejlvisning på temperaturfølerne, evt. prøv at måle ved en indblæsningsventil.
Hvordan er rørene isoleret, Genvex anbefaler min. 100 mm i deres manual?
Har du fået en indreguleringsrapport, dengang du overtog huset?
Der kan også være ubalance i anlægget, ind- og udsugning. Har du unormalt under- eller overtryk i huset?

Jeg kiggede hele anlægget igennem igår, og filtrene tænger nok også til en udskiftning. Det er ikke den bedst kvalitet der sidder der i nu. Så jeg håber det hjælper med nye filtre. Jeg tænker bare hvis der er kommet snavs forbi ( der var en del snavs på den “rene side” af friskluft filteret) kan man rense veksleren?

Jeg kiggede også på udblæsnings ventilatoren, der var totalt overgroet med ca. 5 mm skimmel

jeg har ikke modtaget en indregulerings rapport, så jeg kan ikke sig om det er indreguleret, men det får jeg ud fra. Vil det være muligt at afgøre om det er indreguleret?

Jeg fornemmer ikke noget unormalt over- undertryk.

Jeg vil undersøge med følerne, det virker nemlig ulogisk at der “forsvinder” 8 grader..
Annonce
Når udblæsnings ventilatoren er overgroet med ca. 5 mm skimmel, hvordan ser så alle udsugningsrørene ud indvendig !?
Det er ikke unormalt at udsugningsrørene bliver renset indvendig efter f.eks. en 10 års periode, det afhænger selvfølgelig af husets beboers "rengøringsiver", incl. evt. husdyr.
Det kan gøres med en form for "flaskerenser", 4-8 meter lang, "tråd-skaftet" er ført ind i en ca. Ø10 stiv plastslange, med en boremaskine påsat for enden af slangen.
Ventilationsanlægget sætter på højeste hastighed, ind med "flaskerenseren" i hvert udsugningssted, afhængig af rørene tilstand, skal der måske skiftes filter flere gange.

Som tidligere nævnt er det noget "uldent" ved dine temperaturer, er følerne også "tilgroet" af skit?

Det vil ikke skade med en rengøring af veksleren, men før veksleren rengøres bør du nok få renset udsugningsrørene.
Beskidte filter har stor indvirkning på luft flowet.
Afhængig af husets produceret støvmængde, vil et filterskift hver 3. måned ikke være unormalt.
Er der filteralarm i dit anlæg? I mit Nilan anlæg kan filteralarmen sættes til 90-180 og 270 dage.
Fandt lige denne hjemmeside med foto af min tidligere beskrivelse af en "flaskerenser" for ventilationsrør.
Som det fremgår af vedhæftet pdf fil kan man købe et færdigt sæt for rensning af ventilationsrør, Ø100-Ø125-Ø160 og Ø200.

Mærkeligt nok var det kun denne hjemmesider der kom op, med et færdigt produkt, ved søgningen.

Fedt tak for henvisning til renseudstyr.

Der er filter alarm på anlægget til hhv. 3 og 6 mdr. interval.

Temperaturfølerne ser meget fine og rene ud.
Jeg vil prøve at få skiftet filtrene i første omgang og hvis det ikke afhjælper, må jeg prøve at rense udsugningskanalerne.

Så lige denne hjemmeside med f.eks. særdeles beskidte ventilatorer, som også kan have stor indflydelse på luft flowet:

https://www.servicerens.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis