Loftudtag - lysdæmper

Hej alle sammen

Jeg har købt et hus fra 1953 hvor der i en dørkarm sidder en lysdæmper. Nedenunder lysdæmperen sidder der en normal stikontakt med afbryder.
Jeg vil gerne montere en lampe i loftudtaget, som hører til lysdæmperen, samtidig med at stikkontakten stadig virker. I loftudtaget er der 3 ledninger, som kommer ud af loftet. De er gamle og det er ikke muligt at se hvilke farver de engang havde (se billede).Jeg tog de vedhæftede billeder inden jeg afmonterede den gamle roset og satte en ny op (for at matche resten af roseterne i huset).Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg finder ud af hvordan de 3 ledninger skal samles og hvor de to normale ledninger fra lampen skal sættes til. Jeg har desværre svært ved at identificere hvilke ledninger der er hvad.
Jeg har en polsøger, men har ikke udstyr til at måle spænding. Kan jeg vha. polsøgeren og evt. H(P)FI relæet finde ud af hvordan ledninger skal samles?

På forhånd tak.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du forbundet de to sorte, som sad sammen i det gamle udtag? Det var nullen, som du forbinder til N i det ny udtag og den blå i lampen. Den enlige sorte er med stor sandsynlighed tændledningen og forbindes til M i det ny udtag og den brune i lampen. De hvide ledninger, som er fase, forbindes sammen i klemmen L. Du kan være heldig at finde tændledningen med din polsøger, som skal lyse når afbryderen/lysdæmperen er tændt/skruet op på højeste lysstyrke. De to andre sorte er så nullen, og skal forbindes sammen. I øvrigt burde du kraftigt overveje at skifte ledningerne, som nu er 66 år gamle, ud med plastikisolerede ledninger.

fase
Tusind tak for svaret! Du havde helt ret. Alt virker nu som det skal. Mange tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis