Forindstilling af RA-N Danfoss ventiler i kllder

Hej, jeg har et gammelt hus fra 1931 som vi har istandsat. Vi har fået lavet nyt vvs og trukket nye presrør og sat 5 radiatorer op i min kælder. Vi har et 5 år gammelt Bosch gasfyr med FW100 styring. Jeg vil gerne have lidt gode råd til hvad jeg bør sætte min forindstilling til på mine ventiler i kælderen, jeg vil gerne have så god en udnyttelse som muligt. Kælderen er ikke isoleret og er betonydervægge, betongulv der heller ikke er isoleret samt murede vægge der deler rummene. Radiatorerne er copa konveks 100x60 med 2 lameller. Jeg har stillet termostaterne så jeg har ca 19 grader da ungerne er meget hernede. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forudinstillingerne på dine ventiler skal passe til dine radiatorer. I princippet skal ventilen på den største radiator i dit anlæg være helt åben, mindre radiatorer mindre åben ventil.
Det helt rigtige er at indregulere uden termostater, således at den "normale del" er helt åben. Så skal din klimastyring sørge for rigtig fremløbstemperatur, således at rumtemperaturen bliver lidt for høj. Når du så monterer dine termostater regulerer disse ned til din favorittemperatur.
Pumpetrykket fra cirkulationspumpen er også vigtig - det skal ikke være højere end nødvendigt.
Ved korrekt indstillet anlæg - og forudinstillinger på radiatorventilen, sikrer du at radiatorvandet bliver korrekt afkølet, så der f.eks. ved et åbentstående vindue en vinterdag kun kommer den vandmængde ind i radiatoren som kan afkøles (koldt returvand).
Se også instruktion vedlagtradiatorventilerne.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis