Skære træbordplade

Hej...
Jeg skal skære en simpel bordplade i 29mm egetræ's stavparket... Jeg skal have den skåret på langs så den bliver smallere og have den afkortet i længden.

Jeg har tænkt mig at bruge min makita Dyksav med lang skinne til formålet...

Spørgsmålet er bedst at skære fra for eller bagside?
Og om jeg bør vælge grov eller fintandet klinge? Jeg tænker selv grovtandet og langsom fremføring for at undgå varmeudvikling.

Hvad tænker i for at opnår et skarpt resultat uden flosset? 
Hej... Jeg skal skære en simpel bordplade i 29mm... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På tværs mente jeg. Ups😉

Johnny cnc
Jonny: Det er noget teoretisk vås. For mange år siden fik jeg rådet med en rubank til eg af en snedker. Siden har jeg høvlet utallige stavlimede egebordplader uden de problemer du nævner. Det er kun et spørgsmål om at stille skærer korrekt og ikke tage for meget ad gangen. At skæret skal være skarpt burde være en selvfølge.

Jeg ser stadig rubanken som standard hos snedkere til lignende opgaver.

Specielt for egetræ risikeres mørkfarvning med en overfræser hvis ikke den fremføres jævnt uden ophold. Det kræver væsentlig mere rutine end håndtering af en høvl, hvis du skal have et fejlfrit resultat.

Desuden kræves de dyre jern fra Carl Ras eller Stark hvilket let løber op i priser i nærheden hvad en stavlimet egetræsbordplade kan købes for på tilbud..

Så hellere bruge en båndpudser hvis du absolut ikke vil anvendeen høvl,

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til de der har prøvet at høvle hen over en knast med en skarp håndhøvl og oplevet hvordan træet bliver revet op på den ene side af knasten, nemlig der hvor åretegningen går imod høvleretningen, kan jeg blot sige, "at det er noget teoretisk vås". 
Det var alt herfra

Johnny cnc
Rantzau skrev den 28-11-2019 22:42:59

Specielt for egetræ risikeres mørkfarvning med en overfræser hvis ikke den fremføres jævnt uden ophold. Det kræver væsentlig mere rutine end håndtering af en høvl, hvis du skal have et fejlfrit resultat.

Desuden kræves de dyre jern fra Carl Ras eller Stark hvilket let løber op i priser i nærheden hvad en stavlimet egetræsbordplade kan købes for på tilbud..

Så hellere bruge en båndpudser hvis du absolut ikke vil anvendeen høvl,

hmm - der var heller ingen der sagde man skulle fjerne det hele ad en omgang - nu har jeg selv gjort det en del gange men vil vurdere mit behov for grej indenfor denne disciplin som meget moderat - og det er derfor at de fleste jern jeg har er det billigste fra Harald og overfræseren er ca ligeså billig.

På trods at det er det endnu ikke lykkedes mig at fucke op sådan som du beskriver det!

Jeg vil fremføre den påstand at de fleste ikke er vilde med tanken om at skulle betale for en ny bordplade og derfor gør sig umage i processen. Dvs tager den med ro og fræser ikke særlig dybt (eg 1-2 mm) så skal man anstrenge sig meget for at lave et brændemærke. -og selvom man kommer til det kan det fjernes ved at køre en ekstra gang og så kun fjerne et papir-tyndt lag.

Selv relativt uøvede amatører kan uden større problemer bruge den anviste metode med perfekt resultat til følge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kan ikke sammenligne eg med nåletræ. Sidstnævnte er bløderer og knaster anderledes. Der kan man godt opleve problemer som beskrevet.

Du overser at projektet drejer sig om stavlimet eg, hvor døde knaster er frasorteret. Egs ved er desuden opbygget som ringporede til forskel for eksempelvis bøg der er strøsporede, men de henregne begge til hårde sorter.

Det betyder at, hurtiggående værktøjer som en overfræser byder på størst risiko for misfarvning længe før brændmærker.

Det korte af det lange er, at af de metoder der er nævnt, er overfræseren den mest risikable til eg.

P.S. Tro mig! - Jeg har gennem årene stort set opdaget ALLE metoder hvorpå man IKKE skal behandle eg.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja... Det er sjovt hvor omstændigt det kan blive når man spørger herinde 😊 Jeg er glad for at jeg holdte mig til Dyksav og den grove makita klinge som fulgte med saven. Den var skarp og gjorde det fantastisk. Jeg ved ikke rigtigt hvad nogle vil høvle og slibe på, men kanterne er skarpe som de kunne stå synlige og uden flosset... Og de skal trods alt bare ind mod væggen.Billeder vedhæftet 😊
Tak for hjælpen 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis