Skære træbordplade

Hej...
Jeg skal skære en simpel bordplade i 29mm egetræ's stavparket... Jeg skal have den skåret på langs så den bliver smallere og have den afkortet i længden.

Jeg har tænkt mig at bruge min makita Dyksav med lang skinne til formålet...

Spørgsmålet er bedst at skære fra for eller bagside?
Og om jeg bør vælge grov eller fintandet klinge? Jeg tænker selv grovtandet og langsom fremføring for at undgå varmeudvikling.

Hvad tænker i for at opnår et skarpt resultat uden flosset? 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En dyksav alene kan ikke efterlade en skarp kant uanset klinge. Du bliver nødt tl et efterbehandle med høvlen for at få en hel glat kant.

Til hårde træsorter som eg, er det oplagt at anvende en rubank langs årene. Til endestykker af eg anvender jeg altid en fukssvans med let hånd så jeg undgår at træet flosser på undersiden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flosning af kanten kan udgås ved at enten køre et baglæns første snit nogle ganske få mm dybt.
Eller du kan montere et offertræ/plade på undersiden som du skærer igennem.

MHT hastighed skal du hverken køre for langsomt eller for hurtigt... det handler om at tænderne skal skære sig igennem træet. De skal ikke trykkes igennem, men de må heller ikke "fedte" for meget rundt, da det også giver mærker. Så det afhænger af hvor stærk din sav er i forhold til træets tykkelse. Mange gange for man et flottere resultat ved at skære det af 2-3 gange, så saven ikke kommer på overarbejde  

Men som Rantzau skriver så slipper du ikke for at efterbehandle snittet, enten med høvl eller slibning.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gummilæben på føringsskinnen sørger for at det ikke flosser, så længe du skærer fra oversiden. Med en skarp klinge har jeg ikke behov for hverken at slibe eller høvle (det er vel kun nødvendigt at høvle hvis man saver i fri hånd eller bruger en økse.... 🙂)

Med venlig hilsen

Anders

"det er vel kun nødvendigt at høvle hvis man saver i fri hånd eller bruger en økse.... "

Anders K: Så har vi ikke samme opfatttelse af hvad der er glat   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Rantzau skrev den 26-11-2019 13:07:36

"det er vel kun nødvendigt at høvle hvis man saver i fri hånd eller bruger en økse.... "

Anders K: Så har vi ikke samme opfatttelse af hvad der er glat   

 Måske ikke, men det afhænger jo også helt af hvad pladen skal bruges til. Det kan jo være at den skårne kant skal vende ind mod en væg, og så behøver den nok ikke at være babynumseglat ;-)


Med venlig hilsen

Anders

Rustkongen skrev, at pladen skulle bruges til et simpelt bordplade. Uanset hvor simpel den er, må det formodes den med mellemrum skal tørres over med en klud.

... og så har vi balladen. Der er endnu ikke opfundet en sav der ikke efterlade mindst en splint som kluden hænger fast i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ultimative skarpe snit opnås ved at skære den en halv cm længere end nødvendigt og så rette det sidste af med overfræser - virker uanset om det ren træplade (flosser) eller laminat (splintrer).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvorfor gå over åen efter vand og vælge den mest bøvlede løsning?

En overfræser er udmærket til profiler, men en lige kant på en bordplade som beskrevet rettes hurtigst og lettest med en rubank.

P.S. En rubank er hverken farlig, bider eller vanskelig at anvende.    
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med det kendskab jeg har til at bearbejde stavlimet træ, kan jeg kun fraråde at bruge en håndhøvl.
Problemet med stavlimning er nemlig , at årene ikke nødvendigvis løber ens på de forskellige træsegmenter og derfor kan man være uheldig at træet flosser op, fordi årene løber lidt ud og ind. Så jeg vil hjertens gerne gå over åen for at få et flot resultat. Ingen tvivl om at BOHF´s løsning bliver den flotteste og for gør det selv manden , er tiden nok ikke det mest afgørende. Hvis du har en båndpudser med et stabilt vinkelanslag, kan det være et fint alternativ til fræsning. Den ende hvor der skal skæres på langs af årene , får du klart den flotteste overkant , hvis du skærer fra bagsiden . Lav evt. et testsnit et stykke fra ,så får du lige en ekstra chance.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis