Erfaring, kondenstørretumbler.

Hejsa
Står pt. med valget, enten ny/brugt kondens tumbler eller nyt aftræk gennem paptaget i bryggers til min nuværende aftræks (Siemens) tumbler. Jo tættere en A model jo dyrere, men hvordan lige med dem, der benytter varmepumpe ?? Kan det svare sig at kaste 3-4 kilo extra efter sådan en model ? Mit behov - bruges primært vinter 1-2 gange om ugen.
 Vh. Carsten

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal helt sikkert købe en med varmepumpe, det er de mest økonomiske.

Vi har sådan en aeg, den koster 3999 hos Elgiganten link

Vi prøver igen, i morgen --
Køb du en kondenstørrer. Vores er snart 13 år gammel og kører perfekt. Jeg pillede fra starten, bundproppen af opsamlingsbeholderen og monterede en slange, som jeg førte ned til et grenstykke i afløbet fra vaskemaskinen. Beholderen er ligeså ren, som første dag. Den eneste service maskinen kræver, er to gange årligt rens af kondensator (5 min) og fnugfilter foran.

 

Tak for indsparkene..  - jeg har tidligere haft kondens, hvor slangen sjovt nok også førte direkte ud. Dengang synes jeg kondensatoren hele tiden skulle renses for at den kørte optimalt, men nu om dage skyller maskinen ( på nogle modeller ) selv denne før tørring, så de er vel blevet bedre - desuden synes jeg også k. tumbler skabte mere fugt i bryggerset, så vinduet skulle altid være åbent.

 

Vi har en billig kondenstumbler med varmepumpe, fra Aeg.

Den var på tilbud til under 3000,-
Den har kørt dagligt i 5 år uden problemer.
Vi støvsuger kondensatoren hver 3.måned, og renser fnugfilteret efter hver kørsel. Det er det eneste vi har gjort, ellers kører den bare.

Og så bruger den en brøkdel i strøm, ifht. en med aftræk.

Der kommer ikke så meget fugt i rummet hvis man ellers holder lågen fnugfri, da den jo genbruger luften internt i maskinen. 

Elektronikteknikeren
Vi har også en AEG kondenstørretumbler som vi købte for 10 år siden til knap 5.000 kr. Slange er ført direkte i afløb ved siden af afløb fra vaskemaskine. Sidste år måtte jeg skifte blæseren, den kostede ca. 700 kr. men var til gengæld nem at skifte. I det hele taget er AEG/Electrolux rimelige i priser på reservedele og først og fremmest er de til at skaffe :D
Annonce
Jeg ahr købt en Siemens Kondens tumbler, og forgængeren til den var en gorenje.
Gorenjen er elendig, den havde en svamp til filter foran kondensatoren, men det var et elendigt system der blokkerede stort set med det samme.
I min siemens er kondensatoren "selvrensende", hvor jeg har 2 fnug filtre før kondensatoren, og den klarer sig godt, med et "men", opsamling af sand er problematisk, det har det med at løbe langs med pakningen på den "nederste" fnug si, og ned til kondensatoren, hvorfor der skal suges sand ud af kondensator rummet ind imellem.
JEg bruger min til tørring af stort set alt tøj (undtagen skåne og visse overtøj), grundet alergi i huset.

 

Normalt burde sandet vel ende i vaskemaskinen ?
Har aldrig oplevet et der er sand i vores tumbler..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-11-2019 15:05:08

Normalt burde sandet vel ende i vaskemaskinen ?
Har aldrig oplevet et der er sand i vores tumbler..

 Når man har små unger på 4-5 år med lommerne, sokkerne etc. delvist fyldt med sand, så er det langt fra alt sandet der er blevet fanget af vaskemaskinen, og så kommer der noget af det med over i tumbleren.


 

Kan se I alle anbefaler kondens, så jeg går efter en sådan. Tak for info.   

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis