Fugt / Skimmel i tag, formentligt pga. ventillationsanlæg - en sag for ejerskifteforsikringen?

Hej LDS.
Jeg står i den skønne situation, at jeg har overtaget et hus for 1½ uge siden.
Huset er 2 år gammelt og el- samt tilstandsrapport var uden anmærkninger.

I går aftes var jeg så en tur på loftet og kunne konstatere, at der på et fag af brædderne var tydelig fugt/svamp.
Jeg har så pillet en udhængsplade ned, der hvor det så ud til at komme fra og kan for det første konstatere, at det ikke blot er i det ene fag, men har spredt sig over mindst 3 fag (de fag der er synlige under udhængspladen).

Det ser ud til at problemet skyldes at ventillationsanlæggets aftrækskanal ikke er ført i en taghætte men istedet slutter i udhænget. Så alt den varme fugtige luft fra huset, suser lige op i tagkonstruktionen igen.

Jeg har vedhæftet et par billeder af hvordan det ser ud fra loftet og når jeg piller udhænget ned.

Der er naturligvis tegnet en ejerskifteforsikring, som har en selvrisiko på 5.000 kr. Men er det en opgave som jeg i stedet skal have løst af en ventillationsinstallatør direkte? Jeg har fået et overslag fra en ventillationsinstallatør som lyder på 3-4000 for at føre aftrækket i en taghætte. Selvom jeg selvfølgelig helst vil spare 1-2000 og køre det udenom ejerskifteforsikringen, så kan det være at det er en fordel at få det kørt på forsikringen ifht. fremtidige issues mv.?
Hvad tænker I?

Mvh
Nikolaj
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for et ventilationsanlæg der er lavet? Suges der kun ud fra et enkelt rum?
Er det noget tidligere ejer selv har lavet?
Hvis det er noget "der er regning på" må det være håndværkeren (eller hans forsikring) der må til lommerne.
Er der lavet huseftersyn? I så fald må det være det firma der har udført eftersynet der må stå for skud.
Jeg mener ikke det er noget du selv skal rode med, det er simpelthen noget rigtig klamp der er lavet, og træværket kan have taget alvorlig skade.

Søren O
Sikke dog en gang klamp.
Enig med Søren O.

Hvis du selv begynder at "rode" med det, så hænger du, alt andet lige, selv efterfølgende på det. Det mest farlige er den begyndende svamp, som skal behandles professionelt.

Det er spørgsmålet om sagen er så grel at du, på en eller anden måde, kan undgå selvrisikoen?

Måske andre læsere har et input, fra en lignende sag.
Meld det til forsikringen i alle tilfælde, så du kan få nedskrevet din selvrisiko med de 5000kr.
Det er et almindeligt Nilan ventillationsanlæg med sug fra badeværelser, køkken/alrum, bryggers og stue og indblæs i værelser, samt modsatte ender af køkken/alrum og stue.
Huset er bygget som selvbyg af en murermester. Så træk af kanaler til ventillationssystemet har han sikkert selv stået for.

Der er lavet en tilstandsrapport, som er ca. 3 måneder gammel pt. og er uden anmærkninger, dvs. overhovedet ingen anmærkninger på hele huset.

Jeg har netop lavet en skadesanmeldelse til forsikringsselskabet og så må vi se hvad der sker.

Indtil videre har jeg ikke hængt udhængspladen op igen, da jeg tænker at det kan hjælpe på ventillationen - er det fornuftigt eller skal jeg få den hængt op igen?

Mvh
Nikolaj
Annonce
Jeg ville slukke for udluftningsanlægget, og lufte ud på den gammeldags måde, indtil det er fixet, ingen grund til at gøre det værre..
Jeg tænker lidt på om ikke, der evt. kan gøres ansvar gældende  over for den, som har udfyldt tilstandsrapporten. Hvis det er en skjult fejl, har de ikke ansvar, men som jeg forstår din beskrivelse er det ikke en skjult fejl, og så kan det jo godt være, at der kan være noget at hente hos den, som har lavet tilstandsrapporten, som jo også har tegnet en forsikring for det arbejde, som han/hun laver.
Jeg mener ikke at have set, at der er nogen selvrisiko nævnt i forbindelse med deres ansvar.

Kurt B. Andersen
Det er usandsynligt du får noget fra ejerskifteforsikring for selve ventilationen, da forsikringen ikke dækker ting der ikke er udført teknisk korrekt. Sådanne sager tages mellem sælger og køber. Køber skriver faktisk under på tro og love, at projekter sælger har været involveret i er udført korrekt samt, at installationer der kræver autorisation er udført af autoriseret håndværker.
Det du kan få dækket er følgeskaderne - fjerne skimmelsvampen af professionelt firma. Vi havde en lignende sag blot med en emhætte der bare blæste luften ud i taghulrum med skimmelsvamp til følge. Der fik vi ikke en krone for tilslutningen, men følgeskader blev udbedret på forsikring ~14000 kr for afrensning og efterfølgende pode-prøver af berørte områder. Vi åd selv omk på ventilationshætte, da jeg ikke orkede at starte en helvedes ballade for 3-3500 kr og jagte en stakkels gammel dement damen.

THV
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis