Reperation efter kattelem

Vi har netop købt hus, og tidligere ejer har haft kat. Det har vi ikke, og vi har derfor ikke noget behov for deres kattelem. De har sat kattelemmen i ved bare at skære et firkantet hul i garageporten. Jeg har ikke lige et billede af det, men forestil jer en garageport (vippeport) i træ, med et hul i.

Garagen er isoleret og opvarmet, og skal i fremtiden bruges som værksted. Vi vil derfor gerne have en forholdsvis tæt løsning, uden at skifte hele porten.

Nogle der har en god idé? Min kæreste foreslog bare at lime den til, men det synes jeg 1) er en dårlig idé og 2) ikke bliver særlig flot. Det må gerne kunne matche resten af porten, i hver fald bare lidt.

På sigt skifter vi nok vippeporten, eller erstatter den med to store døre, så det er ikke en løsning der skal holde for evigt.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En træplade på hver side med lidt isolering imellem.
Hej Frank

Her er det at min bygge-novice kommer frem. Jeg kan ikke lige lure, hvordan jeg fæstner træet? Jeg vil gerne, at det ikke er en plade der sidder "ovenpå" porten, men at den er i samme niveau som porten. Men så kan jeg ikke regne ud hvad jeg skal skrue den ind i (udover hvis man laver en indvendig ramme at skrue det fast i). 
Sæt et billede i tråden, så er det meget nemmere at rådgive dig.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
udover hvis man laver en indvendig ramme at skrue det fast i.
Det er måden at gøre det på, hvis afdækningen skal være plan med porten.

fase
Du måler tykkelsen på hullet. Så finder du nogle stumper liste og to stykker plade. Tilsammen skal dehave tykkelsen. Eks: 40 mm porttykkelse et par lister hæftes vandret for oven og neden i hullet. Listen er feks 10 mm tyk. Du saver to stykker krydsfiner til, så de passer i hullet. De skal være 15 mm hver. Skru dem fast i listerne. Mal og vær glad.

 

Annonce
S. Fabrin skrev den 25-11-2019 13:23:14

udover hvis man laver en indvendig ramme at skrue det fast i.
Det er måden at gøre det på, hvis afdækningen skal være plan med porten.

Jeg tror også det er der vi lander. Det kunne være der var et smart trick, og man kunne ramme det perfekte punkt mellem nemt, flot og hurtigt. 

Jeg får taget nogle billeder senere - men tak for jeres foreløbige svar.

uldal skrev den 25-11-2019 13:25:58

 Mal og vær glad.

 Det må være det bedste råd herinde :)   

Rådet er i lyset af, at du senere vil have en ny port i.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis