Gammel radiator virker ikke - lunkent varme/vand

Hej Forum. Håber i kan hjælpe.Jeg har en gammel radiator i kælderen, hvor vandtilstrømningen er lunkent og radiatoren varme ikke rigtig - den er kun lunken. Jeg harslået lidt på huset/termostaten og det har ikke afhjulpet problemet. Jeg harmange gange før haft termostater hvor ventilen har haft sat sig fast og har kunne løsnes med lidt massage og banken på rør, men det fungere ikke her og jeg tror derfor det er hele pakdåsen der skal udskiftes. De termostater som jeg har haft åbnet før, har alle kunne åbnes fra siden med umbraco nøgle. Denne er jeg dog lidt usikker på. Her sidder skruen midt på termostaten. Er den lige så let at få åbnet? Jeg har prøvet at skrue skruen helt ud, men termostaten sidder meget godt fast på ventilen og jeg tør ikke bruge så meget vold for at få den fri, så jeg kan udskifte pakdåsen. Er der nogen med et godt råd?
Mvh Jimmi

AmatørenAlbertslund
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene den blot skal rykkes ud når skruen er fjernet. Det er forresten ikke en termostat.
Jeg har haft skruen ude, givet en omgang wd40 og forsigtigt trykket en stift ind i ventilen og der er kommet vand ud. Denne process er gentaget, men det er stadig kun lunkent vand der løber til.
1) Nogen ideer?
2) Hvordan får jeg "den der ikke kaldes termostat (hvad kalde den?)" af, så jeg kan komme ind bagved "ikke-termostaten"?
Mvh Jimmi


AmatørenAlbertslund
Det du har der er en gammel radiatorventil den fungerer som en vandhane. Når du lukker (med uret) kommer der mindre vand igennen  og omvendt. Så vidt jeg husker så sidder plast håndtaget på en konus med tynde splienes riller. Håndtaget kan forsigtigt brækkes ud med en skruetrækker. Så kommer du ind til en form for handespindel. Der er en omløber som pakker på noget. Den altså spindlen  er sikkert groet fast så det bare er håndtaget som køre uden på spindlen.Hvis du skiller det ad kommer der masse vand ud. Alt hvad der er. den ser ud noget i retning af den her.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Frank Chr. skrev den 25-11-2019 21:26:04

Jeg er ret sikker på den ser nogenlunde sådan her ud inde bag ved. Men hvorfor skifter du ikke bare hele herligheden med nyt.

 Det er en noget større operation, hvor hele systemet skal tømmes for vand osv. Har fået tilbud fra VVS'er på kr. 4000,00. Det er den regning jeg gerne vil undgå.


AmatørenAlbertslund
Har du ikke fået håndtaget af så vi kan se hvad der er bagved?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 25-11-2019 16:23:44

Det du har der er en gammel radiatorventil den fungerer som en vandhane. Når du lukker (med uret) kommer der mindre vand igennen og omvendt. Så vidt jeg husker så sidder plast håndtaget på en konus med tynde splienes riller. Håndtaget kan forsigtigt brækkes ud med en skruetrækker. Så kommer du ind til en form for handespindel. Der er en omløber som pakker på noget. Den altså spindlen er sikkert groet fast så det bare er håndtaget som køre uden på spindlen.Hvis du skiller det ad kommer der masse vand ud. Alt hvad der er. den ser ud noget i retning af den her.

 Den fungere skam. Ventilen/hanen går fra 0-6. Fra ca 0-4 kan jeg ikke høre noget vandgennemstrømning og fra ca 4-6 kan jeg høre den trækker vand ind. Men det er ikke varmt - højst lunkent. Hvad f..... er der så galt.


AmatørenAlbertslund
kovas skrev den 26-11-2019 12:06:21

Har du ikke fået håndtaget af så vi kan se hvad der er bagved?

 Håndtaget sidder fast fast fast.... Jeg tvivler på, jeg kan få det af, uden at ødelægge det.


AmatørenAlbertslund
Hvis du har 1-streng system og radiatoren sidder sidst på strengen er det kun naturligt at det meste af varmen kan være opbrugt og afsat på de andre radiatorer. Prøv at skrue helt op for cirkulationspumpen så den hurtigere flytter noget varmt vand.
 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis