Erfaringer med entalpiveksler

Hej,

Ifm. installation af et ventilationssystem overvejer vi en entalpiveksler som også bevarer en del af fugten i luften. Altså en entalpiveksler med polymer membram.

Er der nogen LDS'ere som har erfaring med en sådan veksler?

Er den de ekstra penge værd (10k)? Giver den problemer? Gør den overhovedet en nævneværdig forskel?

På forhånd tak.

Mvh, David
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen direkte erfaring - men er i gang med at undersøge en del ift at projektere nybyg.

Typen er det nye shit indenfor ventilationssystemer så derfor slår de meget på tromme for det.

Teknologimæssigt er jeg lidt ulden overfor det - eg hvordan forhindrer de vækst af skimmel på membranen? Er producenten villig til at backe det op med en ordentlig garanti eller er det bindende nødvendigt at købet betinges af indgåelse af en dyr serviceaftale?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skimmel vokser på organiske materialer og membranen i en entalpiveksler er lavet af polymer.

Jeg har lidt svært ved at argumentere for at bruge ekstra 10K på en entalpiveksler. Jeg kan komme på to som jeg stadig finder lidt sjældne:
1. Man er som person meget følsom over for lave luftfugtigheder.
2. Man har materialer i boligen som ikke tåler lave luftfugtigheder.

Personligt synes jeg også det virker mærkeligt at købe teknologi som tilfører fugt, når man i første omgang har købt en teknologi som skal fjerne den. Det skulle dog lige være pga en af ovenstående argumenter. Og i det tilfælde vil teknologien kun være nyttig i den eventuelle hårde vinterperiode hvor temperaturerne udenfor er så lave at luftfugtigheden følger med ned.

Hvis man vælger teknologien i et ældre hus som i forvejen har fugtproblemer, vil investeringen af denne veksler vel endvidere være spildte penge.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I stedet for denne moderne type kan man ligeså vel bruge en roterende veksler. Der smutter udsugningsluften igennem aluminiums kanaler i en tromle medens den drejer rundt og over tid kommer om i indsugnings området. Så den fugt der afsættes/fortættes i de kolde kanaler fordamper op igen når de opvarmede kanaler får noget koldt luft igennem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rotorvekslere må ikke bruges til forurenet luft. Det er også kun ganske få % der genbruges og også når fugtprocenten egentlig ønskes nedbragt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I boliger må rotorveksler bruges. Det er ikke forurenet luft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis