Hyletone fra dørkarm

Hej alle
Jeg har er underligt problem i min lejlighed. Der er et eller andet enormt undertryk i hele min lejlighed, som skaber et massivt indsug fra alle kanter og karme i vinduer og døre.

Hvis jeg kører håndfladen rundt langs kanterne på min altandør, kan man tydeligt mærke luften suse ind. Hvis man åbner den, er der et stærkt “skub” mod døren før den lader sig åbne. Samme gør sig gældende for min hoveddør, hvor problemet er værst; en virkelig høj hyletone opstår konstant fra dørkarmen i form af luft der fosser ind. Man kan høre den helt oppe på de andre etager,når man står ude i opgangen, hvilket har gjort mine naboer en anelse sure.
Problemet er at jeg ikke aner hvad jeg skal gøre. Hvordan finder jeg ud af hvor kilden til problemet er? Hvorfor har jeg et eller andet sort hul af luft i min stue der suger luft til sig?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stop faldstamme, emhætte og luftventil i badeværelse til, og se om ikke det forsvinder. Hvis det er vacuum, er det træk i diverse kanaler der gør det.
MEN - det kan også være vindtryk udefra. Hyletoner kommer, fordi din(e) døre er piv utætte,og iind strømmende luft kører igennem et sted, som kunne minde om et venturi rør.

 

Har du metal tætningslister i de døre, hvor det hyler? Sådanne lister kan give en forfærdelig hyletone. Hvis det er sådanne tætningslister, åbner du døren og kører en skruetrækker ned ad listen, der hvor du kan se listen er sømmet på dørkarmen, så listen kommer lidt mere i spænd. Der er en stor change for at hylet forstummer. 

fase
uldal skrev den 24-11-2019 21:23:28

Stop faldstamme, emhætte og luftventil i badeværelse til, og se om ikke det forsvinder. Hvis det er vacuum, er det træk i diverse kanaler der gør det.
MEN - det kan også være vindtryk udefra. Hyletoner kommer, fordi din(e) døre er piv utætte,og iind strømmende luft kører igennem et sted, som kunne minde om et venturi rør.

 Givet det virker at stoppe disse ting. Hvad gør jeg så derefter? Jeg vil jo gerne have en virkende faldstamme og emhætte 🤠

S. Fabrin skrev den 24-11-2019 22:25:45

Har du metal tætningslister i de døre, hvor det hyler? Sådanne lister kan give en forfærdelig hyletone. Hvis det er sådanne tætningslister, åbner du døren og kører en skruetrækker ned ad listen, der hvor du kan se listen er sømmet på dørkarmen, så listen kommer lidt mere i spænd. Der er en stor change for at hylet forstummer.

 Jeg tror, at det er træ. Men jeg kan gøre forsøget. Dog ville jeg helst få fjernet undertrykket på en måde, da der ligesom er et konstant pres på døren, jeg tænker vil i sidste ende overmande en liste i døren, selvom den er blevet justeret...?

Du kan nemt se om der er en tætningsliste i dørkarmen om den er lavet af gummi/plast eller af metal. Undertrykket skal du ikke forvente at komme af med, ellers ville din udsugning jo ikke kunne virke.

fase
Annonce
Mit forslag om at tilstoppe diverse åbninger, var for at kontrollere, at det virkelig er undertryk. 

 

Hvis du bor til leje skal du få din udlejer/viceværten til at reparerer dine døre og forny tætnings listerne.
-Dine vinduer kan også bidrage til undertrykket, så få kontrolleret dine vinduers tætnings lister.
-Åben dine udluftnings ventiler på vinduerne til at få frisk luft ind i lejligheden, og dermed dæmpe undertrykket
-Tjæk din emhætte, om den har en kontra ventil installeret. Det kan reducere udfordringen, om end ikke helt stoppe den
-Hvis du bor i stue etagen, bed viceværten tjekke op på hvorvidt "bund proppen" i det centrale udsugnings anlæg er intakt, eller om den suger fra dit teknik-rum, bidragende til dit undertryk.

 

Jeg vil meget gerne vide hvad du endte med og om noget som helst fixede det? Jeg har præcis samme problem og jeg bliver vanvittig!
Jeg har boet i min ejerlejlighed i over 10 år nu og de første 5 år har der INTET problem været. Pludselig en dag opstår den sygeste hyletone fra både vinduer og døre (vi fik skiftet både døren og vinduer inden suset begyndte, så alt er rimelig nyt) det var så højt at det tydeligt kunne høres udenfor! Og selvfølgelig i hele opgangen. Jeg er dog ikke den eneste med problemet. I min opgang har jeg hørt susen fra 2 andre lejligheders dør. Og har en ven der bor i en af de andre blokke, han SKAL låse sin dør, ellers flyver den op. Problemet er der heldigvis ikke hele døgnet men på 2 bestemte tidspunkter på dagen hvor de mener det er nødvendigt at skrue op for det... 
Gårdmanden trækker bare lidt på skulderne og siger intet har ændret sig.. der bliver intet gjort i hvertfald, for at hjælpe.. jeg har måtte lukke de der små udluftnings riste der sidder i toppen af ens vindue (de var årsagen til den forfærdelige høje hyletone) det hjalp utrolig meget! Så har jeg måtte putte gaffetape i næsten alle hjørner af mine vinduer for at stoppe resten af lyden - og lukke for udluftning på toilettet og dække min emhætte til (jeg har pt. Ingen emhætte, men havde et hul i væggen som blev dækket af et overskab - skabet måtte pilles ned og hullet dækkes ordentlig til - hjalp meget lidt. Så nu føler jeg ikke helt at jeg kan gøre mere... jeg kan godt leve med det, som det er nu, MEN jeg synes stadig det er irriterende at leve i hver dag og at der intet er at gøre? Det er også dybt frustrerende fordi problemet ikke altid har været der. Havde det været der fra dag 1, havde jeg sku hurtigt solgt min lejlighed igen. Det er ikke lige så generende om sommeren fordi mine vinduer næsten altid er lidt åbne (og det samme er naboernes vinduer og døre til altaner) 
Såå det meste af året har jeg faktisk bare et vindue på klem fordi jeg simpelthen ikke kan overskue at høre på det. Til gengæld bliver her så bare latterligt koldt.  Jeg kan også tydeligt høre når det går i gang og når det stopper. Sommetider er det også mega fedt at vågne kl 6 om morgen fordi det går i gang. som sagt kan jeg leve med det - fordi det har været MEGET værre end hvad det er nu, men det føles bare virkelig usundt at leve i :( 
Fjerner jeg alt tape og åbner for se små udluftning i toppen af vinduet så er problemet præcis det samme som i starten og det kan ingen leve i. 
Det jeg lever i nu, er et voldsomt tryk når jeg skal åbne dør eller vindue og så lyder det som om du har din ovn kørende eller naboen støvsuger eller noget.
Mini90 skrev den 30-01-2025 19:31:53

Jeg vil meget gerne vide hvad du endte med og om noget som helst fixede det? Jeg har præcis samme problem og jeg bliver vanvittig!
Jeg har boet i min ejerlejlighed i over 10 år nu og de første 5 år har der INTET problem været. Pludselig en dag opstår den sygeste hyletone fra både vinduer og døre (vi fik skiftet både døren og vinduer inden suset begyndte, så alt er rimelig nyt) det var så højt at det tydeligt kunne høres udenfor! Og selvfølgelig i hele opgangen. Jeg er dog ikke den eneste med problemet. I min opgang har jeg hørt susen fra 2 andre lejligheders dør. Og har en ven der bor i en af de andre blokke, han SKAL låse sin dør, ellers flyver den op. Problemet er der heldigvis ikke hele døgnet men på 2 bestemte tidspunkter på dagen hvor de mener det er nødvendigt at skrue op for det... 
Gårdmanden trækker bare lidt på skulderne og siger intet har ændret sig.. der bliver intet gjort i hvertfald, for at hjælpe.. jeg har måtte lukke de der små udluftnings riste der sidder i toppen af ens vindue (de var årsagen til den forfærdelige høje hyletone) det hjalp utrolig meget! Så har jeg måtte putte gaffetape i næsten alle hjørner af mine vinduer for at stoppe resten af lyden - og lukke for udluftning på toilettet og dække min emhætte til (jeg har pt. Ingen emhætte, men havde et hul i væggen som blev dækket af et overskab - skabet måtte pilles ned og hullet dækkes ordentlig til - hjalp meget lidt. Så nu føler jeg ikke helt at jeg kan gøre mere... jeg kan godt leve med det, som det er nu, MEN jeg synes stadig det er irriterende at leve i hver dag og at der intet er at gøre? Det er også dybt frustrerende fordi problemet ikke altid har været der. Havde det været der fra dag 1, havde jeg sku hurtigt solgt min lejlighed igen. Det er ikke lige så generende om sommeren fordi mine vinduer næsten altid er lidt åbne (og det samme er naboernes vinduer og døre til altaner) 
Såå det meste af året har jeg faktisk bare et vindue på klem fordi jeg simpelthen ikke kan overskue at høre på det. Til gengæld bliver her så bare latterligt koldt.  Jeg kan også tydeligt høre når det går i gang og når det stopper. Sommetider er det også mega fedt at vågne kl 6 om morgen fordi det går i gang. som sagt kan jeg leve med det - fordi det har været MEGET værre end hvad det er nu, men det føles bare virkelig usundt at leve i :( 
Fjerner jeg alt tape og åbner for se små udluftning i toppen af vinduet så er problemet præcis det samme som i starten og det kan ingen leve i. 
Det jeg lever i nu, er et voldsomt tryk når jeg skal åbne dør eller vindue og så lyder det som om du har din ovn kørende eller naboen støvsuger eller noget.

 Alle de steder du ahr dækket til skal åbnes. Udsuget er der med en formål. Jo mere de er åbne (både udsug og indtag) jå mindre skulel udenrtrykekt være og jo mindre lyd komme.
 Medmindre der sidde rnogle lister eller låger elelr lignende og vibrer helt vidt når luften bevæger sig.


Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvilken form for tætning har du i vinduer og dør siden de frembringer en hyletone? Jeg har været udsat for hylen fra trækningslister af metal. Det ordnede jeg ved stramme listernes anlæg mod døren strammere.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis