Efterisolering af indervægge

Hej alle,
Vi har løbende renoveret, dog primært værelserne i vores gamle gasbetonhus med skalmur fra 1972. Vi har efterisoleret indervæggene og dengang rådført mig med en bygningskonstruktør, for at undgå ubehageligheder i form af skimmelsvamp. Nu skal vi igang med at renovere køkken alrum, og skal efterisolere igen. Den metode vi til idag har efterisoleret efter fylder en del, så mit spørgsmål er om der idag findes nogle smartere metoder, som ikke fylder så meget og måske er sikrere? Den i dag fylder 116mm i værelserne (Se tegning)

Danny

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt isolere med noget der er smallere. Men så isolerer det ofte også dårligere.

Undersøg fermacell fibergips med PUR isolering. Det er på mange måder et optimalt produkt i fht. det du søger.

Link

Elektronikteknikeren
Alt andet lige isolerer KINGSPAN produkt ca. dobbelt så godt som alm- isolerende gips plade produkter.

Prøv at læse/studerer følgende:

https://www.kingspan.com/dk/da-dk/produkter/isolering/kooltherm/kooltherm-k17-k118-isoleret-gipsplade
 
https://www.byggecenter.dk/webshop/isolering/kingspan/kingspan-k17-isoleret-gipsplade

Forudsat at du har brugt standard isolering tidligere så vil en kingspan plade på 62,5mm total tykkelse give en sammenlignelig isolering.

Men den løsning er kun god hvis isolering er det eneste formål. Den løsning i har brugt tidligere har 45mm isolering på indersiden af dampspærre hvilket har gjort det nemt at gøre skjult el og vvs i væggen, hvilket du ikke lige kan med en kingspan løsning.

Hvis du har brug for at skjule ting i væggen og gerne vil ned i tykkelse så kan du overveje at købe rene skumplader fra kingspan som du erstatte det ydre lag isolering med. Så kan du gå ned til 22-23mm istedet for 45 med samme effekt. Det inderste lag skal nok forsat være 45mm for at der er plads til eldåser, men du kan spare yderligere 12,5mm ved at bruge et lag fibergips istedet for to lag almindelig gips 


Ask
Tak for info:) I forhold til jeg skal have tekniske installationer i, tror jeg bare jeg laver den samme løsning som hidtil. Men spørger man ikke, finder man ikke ud af om der er kommet et eller andet smart i mellemtiden:) Tak alle!

Danny

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis