ny kompressor lille og handy?

Jeg har set på et par kompressorer jeg håber nogen har erfaringer med.
Den ene er HN Stanley Fattmax til 998kr data:
1HK, slagvolumen105 l/min, 8 bar, 6 liters tank, 1450 o/min, 16 kg, 59dB(A), oliefri?

Den anden er TJEP 6/160-1, data:
1,5HK, 8 bar, 6 liters tank, o/min ?, 13 kg, slagvolumen 160 l/min, 68-72 dB(A) oliefri

Jeg hælder mest til TJEP, men nogen der har erfaringer med dem?
Skal bruges til hobbybrug
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke de to du linker til..
Men har selv denne tjep kompressor, dem er jeg utrolig glad for, dén har en behagelig lyd, og ikke en ulidelig skingrende lyd som den jeg havde før, som var en billig fra Harald Nyborg.
Link Tjep
TJEP 6/15-1 Compact kompressor

Vi prøver igen, i morgen --
men den burde vel kunne bruges til at slå et nyt rustikloft op med en stiftpistol, ikke?
Den kommer vel bare til at køre mere hvis jeg skal bruge mere tryk ikke?
Hvad med en polermaskine på luft?
Jeg har den lille Stanley, og har indtil videre kun brugt den til cykel/trillebør pumpe samt at slå stifter (10mm lange) i med, og der er den helt fin.
Det største problem er at tanken er lille, så den taber meget hurtigt pusten, og derfor kører den stort set hele tiden, hvilket betyder at man skal være iført høreværn konstant  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men Henrik, skulle den Stanlet FattMAx ikke være så støjsvag at den ikke larmer særlig meget?
så må jeg hellere holde mig til den TJEP
Annonce
Jeg synes den larmer så meget at det kræver høreværn... Det kan godt være at det skyldes at jeg har den stående på en "hylde" under min bordsav, så den kan lave mere larm der  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tjep'en larmer ikke så vildt.
Du kan nok godt slå et lille loft op med stifter- mener ikke sådan en stiftpistol bruger så meget luft.
Den holder ikke til at køre konstant med motoren!

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

men er vi enige om at en 1,5hk fremfor 1 hk vil være bedre for den må vel fylde tanken hurtigere op igen?
Kompressor af den type du ser på er primært til at pumpe cykler med og puste lidt luft ud af pistolen.

Skal du have luftværktøj på så er de bestemt ikke velegnet. Det er jo ikke meningen, at kompressoren skal køre konstant. Det er den ikke lavet til. Så skal du bruge en sømpistol, skal du, efter min mening, minimum op i kompressor med 2HK og 24 liter tank. Noget ala denne https://www.harald-nyborg.dk/p6240/stanley-fatmax-komp-2-5hk-24l

Og selv disse kan dårligt drive f.eks. malersprøjte eller hjulaftrækker.

Se hvad det forskellige værktøj kræver : https://www.harald-nyborg.dk/media/attachments/7918_927709.pdf

HenrikH29: Men når du ser tømrerfirmaer bruger de jo netop de små kompressorer til deres sømpistoler og stifte pistoler. De kommer jo ikke slæbende med en 50 kg tung kompressor?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også