ny isolering samt vægge i kælder, dampspærre?

Skal have mine gamle gipsplader pillet ned i vores kælder og lavet ny væg.
Jeg vil bruge Fermacell plader og evt stålskelet da det så bliver sværere at suge fugten fra ydervæggen.
Skal der monteres dampspærre eller skal det undlades?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er efterhånden ved at være nogen år siden at fagkundskaben holdt op med at anbefale løsninger til kælder der involverer forsatsvægge og gipsprodukter - for mange sager med skimmelsvamp.

Forskellige løsninger med moderne gasbeton er pt vejen frem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Men beton danner ikke grobund for skimmelsvampe. Det gør til gengæld fermacell som består af papir og gips.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Forskellen er at beton'en godt nok optager fugten, men den kan også afgive den igen. På den måde kan den håndterer at være i et fugtigt miljø. Det kan gips ikke, og det kan den stenuldsisolering du formentlig ville vægge mellem gips og væg iøvrigt heller ikke.

Det som alle anbefaler idag er derfor gasbeton blokke. Fx er Ytong Multipor eller H+H comfortblok begge gode produkter til den slags. Bemærk at de skal klæbes op med en særlig tilhørende mørtel der ligeledes er lavet til at håndtere fugten


Ask
Vi har som det er nu i væg af gipsplader og træskelet samt 50 mm isoerling ud mod kældervæggene. Alt er fint og tørt inde bagved og ingen tegn på skimmel eller andet grøm belægning.
Vil det så ikke være overkill at bruge så mange penge på at montere betonblokke, og istedet bruger, som jeg skrev tidligere, Fermacell og stålskelet og så undlade dampspærre?
Annonce
Jo, hvis luftfugtigheden i rummet eller fugtigheden i Fermacell aldrig overstiger 70% har du ikke noget at være bekymret for ift skimmelsvamp.

Grunden til at anden løsning bliver anbefalet skyldes formentligt at ejerne generelt ikke er i stand til at vurdere den generelle luftfugtighed (sikkert heller aldrig målt den) og når så der opstår skimmel så frasiger de sig ethvert ansvar (over for forsikringen, håndværkerne etc) eller de lærer/bøder for det selv hvis de selv har sat det op. Eller de sælger huset og næste ejer ikke renser tagnedløbsbrønden og der opstår fugtskade i soklen og skimlen blomstrer frem. osv osv osv. Og dækker ejerskifteforsikringen så... bøvl bøvl bøvl. Jeg tror det er derfor anden løsning anbefales.

Også kuldebroer kan være årsag til kondens og kan du tjekke det omme bag dine fermacell når der kommer en isvinter. etc.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan jeg sagtens forstå og det er jo ikke noget der ikke skal tages alvorligt.
Vores kælder har altid været godkendt til beboelse og vores børn har boet der inkl den ene med astma.
Jeg installerede en DUKA pro 50 genvinding da vores datter ikke var så god til at lufte ud og der var kondens på indvendig side af vinduerne, som nu er væk.
Vi har en luftfugtighed på max 50%f og for det meste omkring 45%. Man kan ikke lugte det er en kælder.
Hvis jeg, når væggene bliver taget ned, møder overraskelser, så må jeg selvfølgelig gå med livrem og seler, jeg vil bare høre om det er tåbeligt det jeg gør med stål og fermacell samt 50 mm glasuld.
Og at jeg ikke skal slå dampspærre op?
Dampspærren spærrer for den fugt som beboerne afgiver til rummet og som ellers ville trænge igennem fermacell-plader og ind i konstruktionen.

Hvis dampspærren undlades vil fugten kunne trænge ind i konstruktionen med mindre luften udskiftes ofte nok til at stoppe størstedelen af fugten i at trænge igennem.

Dampspærren vil også lukke af for den fugt som evt. kommer udefra igennem soklen. Det betyder at dampspærren blokerer for murens evne til at ånde og afgive fugten i soklen.

Sådan som du beskriver det, ville jeg bygge det op som før, hvor du ikke observerede tegn på fugt.
Du har en meget lav luftfugtighed af en kælder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I modsætning til hvad Christiannielsen skriver så er det med dampspærre altså ikke helt entydigt.

Som du kan læse hos bolius (https://www.bolius.dk/isolering-af-kaelderen-saadan-goer-du-16366) er den generelle anbefaling at du ikke bruger dampspærre i kælder. Det skyldes at den også virker den omvendte vej, altså at evt. fugt der kommer udefra bliver spæret inde også ender den fugt oppe i konstruktionen.

Personligt ville jeg nok sige at hvis du ikke vil ud i det anbefalede plader, så skal du forsætte med den løsningsmodel du har idag fordi den virker. Så er der dampspærre idag skal du også lave det i den nye løsning, er der derimod ingen dampspærre så lad være med at have en i den nye løsning. "if it ain't broken don't fix it" som man siger


Ask
Det er lige præcist det jeg mener, så jeg kan ikke se hvilken modsætning du mener.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis