Installation af lysdæmper driver mig til vanvid

Vi er lige flyttet i nyt hus, og tænkte at det kunne være fint at få en dæmper på lamperne over spisebordet da jeg satte dem op.

Jeg erstattede kontakten med en LK Fuga LED-S 120va dæmper (der er fuga i hele huset, så det skulle passe sammen) men der sker intet når jeg prøver at tænde for lamperne.
Der sidder led pærere i lamperne der tidligere har siddet på en dæmper.

Her er før/efter billeder. Hvor er jeg gået galt?

Før: 

Efter:

På forhånd tak :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med pærer der ikke er LED. Og så bør du flytte din fase (brun ledning) ned i den ledige klemme i stikkontakten.Du bør/må ikke have to ledere i samme klemme. Det kunne måske være manglende forbindelse her, der er problemet.
pilehave skrev den 21-11-2019 22:52:51

Prøv med pærer der ikke er LED. Og så bør du flytte din fase (brun ledning) ned i den ledige klemme i stikkontakten.Du bør/må ikke have to ledere i samme klemme. Det kunne måske være manglende forbindelse her, der er problemet.

 Det er ordnet, og det gjorde ingenting. 

Lamperne forbinder til den brune og sorte ledning i udtaget.
Hvis du holder den sorte ledning i dæmperen over på den brune, får du så lys i lampen? Og en anden ting virker din stikkontakt? Bare for at konstatere om brun er fase.

fase
S. Fabrin skrev den 22-11-2019 07:25:30

Hvis du holder den sorte ledning i dæmperen over på den brune, får du så lys i lampen? Og en anden ting virker din stikkontakt? Bare for at konstatere om brun er fase.

 Stikkontakten virker fint. Sort på brun gør ikke noget. Kan det være blå der er fase?

Annonce
Når du ikke kan få lys i lampen ved at sætte sort og brun sammen (selvfølgelig med strøm på), skal du nok søge fejlen i fatningen på lampen. Prøv om bundkontakten kan bøjes lidt op, så pæren har sikker kontakt. Hvis der er en sidekontakt, skal den også bøjes lidt ud, så den også har kontakt. Når du kan få lys i lampen ved at sætte sort og brun sammen, monterer du den sorte i klemmen med bølgelinjen og prøver om dæmperen virker.

fase
Jeg glemte lige at spørge, om lampen virkede, inden du monterede lysdæmperen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis