Sort filt/dug/tekstil til vægge

Hejsa

Vi er ved at bygge til og om på vores sommerhus og har besluttet os for, at væggenes færdige overflade skal være krydsfiner. Så langt så godt.

Nu har jeg fået idéen, at pladerne skal sættes med et lille mellemrum, 3-4 mm måske. Bagved skal der så sættes en eller anden form for sort filt eller dug. På så vis støder åretegningerne ikke sammen, hvilket forhåbentlig skaber lidt mere ro og giver væggen en overordnet struktur. Det er i hvert fald tanken. Lidt som man gør med akkustikpanel.

Udfordringen er så, at det er svært at finde tekstil/dug til formålet. Det bedste bud er akkustikdug men det er umiddelbart en halvdyr løsning. I sær da jeg tænker det skal dække hele væggen og ikke kun samlinger da det vil give lige lovlig meget stop n go når det skal sættes op. En anden mulighed er at sætte en sort vindspærre op men jeg er lidt i tvivl om det er en god idé rent byggeteknisk (den er jo diffusionsåben så det burde ikke give problemer?) samt hvis det kan indeholde noget skidt i forhold til indeklimaet. Det kunne også være en fiberdug (ukrudtsdug) men det er lidt den samme udfordring som vindspærren.

Er det noget der har input til dette lille projekt? Hvad kan jeg bruge og hvordan ville det være smart at løse?

På forhånd tak.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil der ikke sidde nogle regler i samlingerne som du skal skrue krydsfineren fast i? Kan du ikke male dem sorte og opnå den samme effekt som med stof?
Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Er du ude i at bruge stof i stedet for tapet til at være overfladen, eller er vi ude i "fyld" i stil med de sorte striber i skibsplanke gulv?

Sidst nævnte kan du klare med en sort bygge fuge

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kan godt følge ideen. Tror dog også det nemmeste og bedste ville være bare at male bagved samlingerne. Og der er ihvertfald ingen grund til at sætte noget på hele væggen.
Hvor har i dampspærren? Hvis den er lige bag ved krydsfineren kunne i måske bare sætte en strimmel sort tape bag samlingerne?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for input.

Dampspærren ligger jo lidt længere inde i væggen så det ikke et reelt alternativ. Male er selvfølgelig en åbenlys mulighed, den eneste udfordring med dette er at det bliver en del ekstra arbejde i forhold til at bare skyde noget op. Desuden stiller det teoretisk også lidt større krav til at reglar mv er relativt knastfri.

Fuge er selvfølgelig også en mulighed men det er meget fuge når det gælder et helt hus inklusive loft. Desuden er jeg ret hooked på at man faktisk får et slip i fladen, ikke blot en streg.
Det jeg mente var at hvis dampspærren var yderst kunne der jo ikke males. Løsningen med tapen kan jo sagtens bruges alligevel.
Og så tænk lige på at i ikke vil kunne se noget inde i samlingen alligevel så det kan altså meget hurtigt blive overkill med alt mulig stof og lignende.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også