Ophæng af bænk på letbetonvæg

Hej Folkens..

Er det muligt at hænge en bænk på en letbetonvæg på 100 mm?

Jeg tænker at bænken bliver 2.5 m lang og at der skulle kunne sidde 3 fuldvoksne mænd på bænken. Jeg har ikke kunne finde noget info på google omkring emnet, så nu spørger jeg her.

Kan væggen holde til det, og hvilke beslag ville I bruge?

Mvh Thomas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er mere hvilken bænk vil du hænge op?
Medtilpas store ravplugs og franske skruer eller ekspansions bolte, kan du godt have en bænk monteret på en letbeton væg, det er bare vigtigt du har forplantet belastningen over ca. en halv meter nedaf, så det primært bliver lodret træk i bolte/skruer, og beslagene så har et stort fod-aftryk på selve væggen for at fordele presset over så stort et areal som muligt.

 

Tak for det hurtige svar Steensen.
Så det er i bund og grund muligt uden at det hele kollapser, det er godt at vide.
Jeg tænker at det bliver noget med nogle store vinkelbeslag. Jeg må se hvad jeg kan finde. Derefter en plade på og konen får vel syet en pude til der passer.

Det skal nok blive godt..
Hvis du er ude i selv at bygge en bænk, så er det en fordel at lave et 3-kantet "skelet" så du har en 50-70cm plade op på væggen, sædet, og så en plade diagonalt mellem "enderne" på de to, med det forbehold at du har ca. 5cm fra kanten af sædet.

Så kan du sætte væg-pladen fast med emassevis af franske skruer, ca. 30-40cm mellem på begge leder (højde, brdedde) ind i væggen, så skulle det kunne holde til en elefant.
Laver du det helt ned på gulvet, så kan du endda lave opbevaring i den også, og pladen på forkanten ned mod gulvet kommer til at bære størstedelen af vægten.

 

Plugs og dertil passende skruer holder bedre i letbeton vægge end f.eks. ekspansions bolte. Hvis du påtænker limankre så skal hullet suges/blæses meget ren inden limen kommer ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis