Regnvandstank

Har en ide om at jeg vil få tilsluttet en palletank til 1000 L regnvand, så jeg kan vande haven i de tørre tider, samt vaske bilen og vinduerne. 

Jeg har dræn rundt om det halve af huset, samt nedgravet i græsplænen, hvor alt vandet bliver samlet og herefter pumpet videre op i kloaknettet.

Derfor tænker jeg at få den pumpe tilsluttet til tanken, så alt vandet bliver pumpet op i tanken i stedet for. Samtidig vil jeg tilslutte et tagnedløb til tanken.

Vil så lave en overløbsslange på tanken, som går ned i kloaknettet, der hvor pumpen nu er tilsluttet.

Jeg overvejer en sort palletank. Jeg tænker de bedst mod alger i vandet, da vandet så ikke får sollys? Har det noget at sige?

Nogle inputs?
Nogen der har regnvandstank, som vil dele erfaringer ☺️

Mvh. Christian M
 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhh laver du ikke oversvømmelse. Du vil pumpe vand fra nuværende opsamlingstank op i ny beholder og lave overløb derfra til eksistende opsamlingstank, det betyder jo at du vil pumpen komme til at køre konstant, da den jo ikke kommer af med vandet, for alt det vand denpumper væk komme jo retur.... du bør lave dit overløb fra nypalletank til kloak. Så virker det
En sort tank vil helt sikkert hjælpe mod alger. Det vil også være en god ide at placere tanken i skyggen, så vandet ikke bliver alt for varmt og udvikler bakterier. Det bedste vil være en nedgravet tank, men det er et væsentligt større arbejde.

Søren O
Du kunne måske starte med bare at tilslutte et af tagnedløbene og se hvordan det går. Det giver altså mere vand end man lige regner med. Jeg har selv 3 Palle tanke jeg bruger til drivhus med mere. De bliver fint fyldt fra et nedløb, dvs fra en fjerdedel af tagfladen.godt har jeg så også 300 m2 hus men alligevel.
Men ellers god ide med en sort tank. Mine er klare dog delvist sortmalede. Desuden står de under nogle store træer. Jeg har ikke haft problemer med alger.
Du skal dog tænke på at det jo ikke er rent vand som det fra vandhane, så undlad at sprøjte på planter og bærbuske hvor man spiser afgrøden direkte. Vand kun på jorden. Og hvis du vil vaske bil så sæt et filter på da der godt kan være sandkorn i. Biltema har nogle.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

mfrost skrev den 20-11-2019 22:35:54

Øhh laver du ikke oversvømmelse. Du vil pumpe vand fra nuværende opsamlingstank op i ny beholder og lave overløb derfra til eksistende opsamlingstank, det betyder jo at du vil pumpen komme til at køre konstant, da den jo ikke kommer af med vandet, for alt det vand denpumper væk komme jo retur.... du bør lave dit overløb fra nypalletank til kloak. Så virker det

 Nej. 

Drænbrønd > Pumpe over i regnvandstank > overløb direkte ned i afløbsrøret til kloak. 

Mvh. Christian M
 

Kermit_369 skrev den 20-11-2019 23:54:51

Du kunne måske starte med bare at tilslutte et af tagnedløbene og se hvordan det går. Det giver altså mere vand end man lige regner med. Jeg har selv 3 Palle tanke jeg bruger til drivhus med mere. De bliver fint fyldt fra et nedløb, dvs fra en fjerdedel af tagfladen.godt har jeg så også 300 m2 hus men alligevel.
Men ellers god ide med en sort tank. Mine er klare dog delvist sortmalede. Desuden står de under nogle store træer. Jeg har ikke haft problemer med alger.
Du skal dog tænke på at det jo ikke er rent vand som det fra vandhane, så undlad at sprøjte på planter og bærbuske hvor man spiser afgrøden direkte. Vand kun på jorden. Og hvis du vil vaske bil så sæt et filter på da der godt kan være sandkorn i. Biltema har nogle.

 Har bare en ide om at vandet fra drænet er rimelig rent, nu det er blevet filteret på vejen ned til drænet. Men kan godt være at tanken bliver fyldt hurtigt, og jeg så får sendt for meget vand over ☺️


Mvh. Christian M
 

Annonce
De år man har mest brug for vandet, er de år hvor det næsten ikke regner... så en stor tank er et plus, og jo flere steder man får vand fra er også et plus. 
Tænk over hvilken tagbelægning du har, hvis du skal bruge dit vand til spise afgrøder, så som kapilær kasser med tomater etc.
Har du f.eks. aspest i dit tag, så kan du bruge dit vand til have vanding og bil vask, men ikke køkkenhave.

Sæt et filter på pumpe afgangen, for at beskytte pumpe og bil for hvad der er af faste ting i vandet, så som små plante fibre, sand rester af tag belægningen etc.

Det vil være en fordel med en sort tank, men den bliver meget varm om sommeren, hvis den står i solen, så du vil komme til at brænde dine planter af.
Overvej at bygge det så palle tanken står i et lille aflukke, evt. bygget til formålet, som f.eks. du bygger et læ-skur til dine skraldespande. Eller hvis du har en halv-høj terasse, kan du have palletankene installeret nedenunder den.

Overvej evt. (for simplificeringen af dit vande anlægs skyld) at føre dine nedløbsrør til samme opsamlings tank som dit omfangsdræn køre på, og så pumpe videre  derfra til dit have vandings anlæg.

 

Husk lige at fugle skider på dit tag, og deres "tilbøjeligheder" ender i dit vand, også selvom der er lidt rensning i form af nedsivning. Så som andre skriver, så skal det vand bruges med omtanke  
Så skal du også have muglighed for at tømme palletanken om vinteren for frost kan godt sprænge den, hvis den er fyldt med vand.

Jeg har 3 stk almindelige 200 liters tønder, og de bliver med lethed fyldt fra et tagnedløb på mit skur der er ca 30 M2 tagflade på en seriøs regnbyge.
Hvis der falder 10mm regn, så er der landet 10 liter vand pr kvadrat meter.... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis