Trekantet kantisolering

Har haft en tanke i forbindelse med at jeg er i gang med at lave gulvvarme i beton på flamingoplader. Kantisolering er anbefalet til 20mm da jeg skal have klinker på, men da min sokkel er af kampesten så er den nok ekstra kold. Fik den idé om jeg med en trekantet (dog fire kanter) profil kunne få beton ud til 20mm i toppen men en bredere profil i bunden, feks 5cm

Hvad siger folk om den idé, bliver gulvet for svagt  ude i kanten?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår godt dine tanker. Om det så i sidste ende betyder så meget ved jeg ikke, men jeg ser ikke noget problem med at lave det på den måde. Der er jo ikke ret stor sandsynlighed for at der kommer ret stor belastning så tæt på væggen. Og selv om der bliver mindre beton på det lille stykke kan det jo stadig bære en hel del.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du laver det med en "polygon" ala nogle af de de store lukkede skralde containere som skraldebilerne kan hejse op og tømme til compakteren, så er trekant-formen relativt stærk, da den vil kunne forplante meget af belastningen ned af diagonalen, så så længe det er en skrå forbindelse, sker der ikke noget ved den øverste del af betonen er tyndere i det lodrette mål.
Laver du derimod en f.eks. 2cm tyk "hylde" med en ret vinkel under, så det er 2cm tyk og så pludseligt 15cm tykt, så kan det ikke bære en dyt.

 

Steensen skrev den 21-11-2019 09:45:16

Hvis du laver det med en "polygon" ala nogle af de de store lukkede skralde containere som skraldebilerne kan hejse op og tømme til compakteren, så er trekant-formen relativt stærk, da den vil kunne forplante meget af belastningen ned af diagonalen, så så længe det er en skrå forbindelse, sker der ikke noget ved den øverste del af betonen er tyndere i det lodrette mål.
Laver du derimod en f.eks. 2cm tyk "hylde" med en ret vinkel under, så det er 2cm tyk og så pludseligt 15cm tykt, så kan det ikke bære en dyt.

 

Iden var først at skære det i et stykke, men har nu tænkt først at skære sort eps ud i 20 x 100 x 1200 som almindelig kantisolering til ydrevægge, da det jo isolere bedre end det hvide og jeg helst ikke skal over 20mm når jeg skal have klinker på(siger en mure)

Så vil jeg skære en retvinkel trekant i nok 6-8cm, som også vil være i sort eps og klister det på den anden kantisolering ned mod gulv isoleringen. ved ikke om det giver mening?
Tror ikke du vinder nok til det er værd at bruge sin energi der, kuldebro en er stadig i toppen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt skrev den 22-11-2019 16:26:52

Tror ikke du vinder nok til det er værd at bruge sin energi der, kuldebro en er stadig i toppen

 

Kan godt være det ikke er tiden værd, men 6-8cm lidt mindre kuldebro når det fryser udenfor er måske mærkbart på den lange bane og kan nok skære det hurtigt med min flamingo skære
Annonce
Men hele bekymringen udspringer vel af at varmeledningsevnen er højere for kampesten end for alm. beton, hvilket også er rigtigt, men kun med ca en faktor 2 så spørgsmålet er hvor meget det betyder i praksis. https://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne
Når det er et kampestensfundament tror jeg du får mere ud af at skumme med PU skum hele vejen rundt, så du får fyldt alle sprækker og ujævnheder ud med isolering.
Kan udmærket følge dig, men hvorfor lave en besværlig "trekant".

Har du tænkt på at gøre følgende:

Yderst 20 mm kantisolering op til overkant af betonen, som du selv er inde på.
Bagved kantisoleringen 50-100 mm isolering , på højkant, 20-25 mm lavere end den yderste.
Du kan f.eks. lægge 3-6 mm armeringsnet, i overkanten af betonen, ud til den yderste kantisolering, i en bredde af ca. 150-200 mm. Så er der ingen fare for at det tynde, yderste betonlag knækker.
GSH skrev den 26-11-2019 19:24:56

Kan udmærket følge dig, men hvorfor lave en besværlig "trekant".

Har du tænkt på at gøre følgende:

Yderst 20 mm kantisolering op til overkant af betonen, som du selv er inde på.
Bagved kantisoleringen 50-100 mm isolering , på højkant, 20-25 mm lavere end den yderste.
Du kan f.eks. lægge 3-6 mm armeringsnet, i overkanten af betonen, ud til den yderste kantisolering, i en bredde af ca. 150-200 mm. Så er der ingen fare for at det tynde, yderste betonlag knækker.

 

Hej

Der var en der direkte advarede om at lave en vandret "hylde" på grund af at betonen så blev svækket, men rionet kunne da gøre en del her.
Trekanten kunne jeg se en fordel ved da betonen gradvist bliver stærkere ned af med ca 3cm i fuld tykkelse.

Det tog ingen tid når først jeg lige lavede et vinkel beslag til min hånd skære
Mit værktøj 🙃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis