Spørgsmål til radiator installation

Hej,

Jeg skal have installeret 3 radiatorer på 1.sal i vores hus, hvor alle rør til dem skal et stykke af vejen trækkes under gulvet (fra hvor frem/tilbageførsel til 1.etagen sker). Det er 2-strengs indirekte fjernvarme. Er der en smart måde man kan undgå at skulle trække 6 rør (2 til hver radiator) under gulvet, men bare 2 rør, og så fordele ud til de enkelte, uden at have skjulte samlinger, eller inspektionslem efter der hvor rørerne går under gulvet?
På forhånd tak for hjælpen!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes koblinger hvor frem- og returløb føres videre til de næste radiatorer. Rørsamlinger i en kobling (en form for t-stykke), som tilkobles radiatoren så alle samlinger er synlige.
Det vil sige at fremløbsrøret går op til t-stykket ved radiator 1 og tilkobles radiatoren, derfra videre til radiator 2 osv. Det samme med returrøret.

Søren O
Du er nødt til at have 6 rør, 2 til hver radiator. Men dermed ikke sagt at de alle 6 skal forbindes henne ved etage gennemføringen. Du kan lave en 2-rør ring, så du kører fra etage gennemgang -> radi 1 -> radi 2 -> radi 3. Det kræver mere rør langs væggen, men så har du en lang forbindelse, frem for flere kortere.

Men uden en plantegning kan vi kun komme med gisninger, hvis du skal have noget mere konkret, så skal vi bruge en plantegning/princip skitse samt hvor de 3 radiatorer skal være placeret.

 

Her er skitse af den plan jeg havde. Så spørgsmålet er hvordan man bedst kan undgå at skulle trække 6 rør under gulv (4 fra A til B, og 2 fra A til skillevæg)?
Mange tak for hjælpen!
Du kan bruge en koblings dåse til videre føring LINK. Jeg ville nok fortsætte hen i den varme side af skunk ved A og så gå på tværs under gulv brædder til radiator i soveværelse og videre til B i den varme side i skunk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Ev elmand,

Mange tak for forslaget.
Men det ser ikke ud til at der er tætning om tomrøret, eller hvad?
Og så har man vel egentlig en samling inden i væggen, hvor der ved brud på pex rør kan komme vand ud inde i væggen, og ikke henne ved fordeleren (synlig) som er det man helst vel have.
Eller hvad har jeg overset?
I Din situation, hvor du er ved at lave første salen, ville jeg trække 2 rør hele vejen i skunk a, videre under gulvet langs gavlen, op til radiatoren i gavlen, for ved den radiator at fortsætte hen til radiator B under gulvet og videre ind i skunk B, for at komme frem til radiator C via skunk B.

 

Jeg tror ikke du behøver at " tænke store tanker " De koblingsdåser er VA godkendte, og mere behøver du sådan set ikke at gå op i.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis