Spot i ovenlys kassen

I forbindelse med opførelse af en tilbygning med loft til KIP og 1 velux ovenlys har jeg set at typehus firmaerne tilbyder spot monteret i ovenlyset som giver et fedt look om aftenen.

Mit spg. er om jeg blot skal trække en 5leder derud her under opførelsen. kan man så altid bagefter få en elektriker ud og fange kablet bag gipslysningen og uden videre montere 1 stk indbygget spot? eller skal der en masse bokse osv. ind og ligge i lysningskassen som jeg burde få klare allerede nu?

Det bliver bygget sådan (sommerhus) at der nu er spær med 190mm isolering + dampspærre og herpå spærrene bliver der monteret en "forskalling" på 70mm, deri lægges de sidste 70mm isolering. jeg ville trække 5 lederen i dette, og altså bare have den til at ligge uden strøm på bag lysningen i midten hvor jeg ønsker et evt spot.

den anden ende af kabel trækkes ud til loftrummet i den øvrige del af hus hvor der er loftrum og mulighed for videre tilslutning osv.

jeg påtænker egentlig at montere det med fx en ikea spot som ikke kræver særskilt afbryder, men blot et tryk på fjernbetjeningen..

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et lampested skal altid have en afbryder. Du må aftale med en installatør, om at du selv trækker kabel. Desuden skal du have monteret en dåse og fatning. Jeg tror det “billigste” for dig, er at få en elektriker til at udføre det fra starten.

 

Hvis det kun handler om at forberede så træk et tomrør og sørg for at der ikke er skarpe knæk eller lignende på det. Når du så vil have noget sat op kan elektrikeren nemt hive et kabel gennem tomrøret 

Ask
Man kan godt føre et kabel derud og lægge den over loft beklædning blot man senere ved ca. hvor den ligger. Der er flere spot typer hvor der kan bruges almindelig pvikj installations  kabel, det er typisk LED spot som ikke bliver så varme som de ældre halogen som så også må monteres direkte i isolering uden bagdåse. Den metode tror jeg er bedre end tomrør.
Du skal have opmærksomhed rettet imod placering af dampspærre. Den skal ligge over forskalling så den ikke ødelægges når der bores ud til spot.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis