En til de langhåret - Vaillant VC DK 184 XEU H

Gammel gasfyr fra midt 90erne, koblet til en metro 100L vandvarmer med vaillant enkelt styring (temp. regulering af vandvarmeren og tænd/sluk for central varme, thats it.
Dem jeg har en service aftale med... melder sådan set pas (sagt på en pæn/indforstået måde, men alligevel).
Har undersøgt lidt om disse ældre fætre, og fandt frem til at der er mange der godt kan lide dem, og betragter dem som gode fyre 
Mit er syg dog. Hvor slemt der er, håber jeg at blir klogere på her.

Problemet er at fyret og cirkulationspumpe kun går i gang når temp. på vandvarmeren bliver indstillet meget tæt på maks.
Med denne indstilling, lukker 3vejs ventilen for central varme, fyret starter op, pumpen starter op, og det kører.
Lige så snart jeg sænker den ønsket temp. på VVB, fyret slukker og kort efter pumpen også. Styring til 3vejs ventilen fortæller den skal åbne for central varme, hvilket ventilen også gør... men bare til ingen nytte fordi da er både fyret og pumpen slukket.
Det er lige meget hvordan jeg indstiller fremløbstemp. på fyret (har hverken ind eller udendørs følere), det går bare ikke igang, hverken fyr eller cirkulationspumpen.

Temperatur på VVB er OK, med OK temp. i vandhanerne. Som ekstra test i dag, besluttet at forkæle mig lidt med et dejligt badekars bad, fyldt godt op kun for at se hvad der skete når VVB har brug for fyrets hjælp. Alt tiptop, fyret starter, pumpen starter, ventilen lukker for central varme, alt OK. Lige så snart VVB kommer op op det ønsket temp. (jeg har den på 55*, sådan ca., så lukker festen igen.

Er startet ved at udelukke fejl på de "nemme" komponenter.
- Styring af ON/OFF vinterdrift/central varm - OK 3vejs ventilen reagerer som den skal når jeg tænder/slukker
- Temp. føler i VVB... OK??? Måler ca. 14 KOhm i min bryggers hvor fyret er opsat men en jem og fix multimåler, så den er nok OK.
- 3 vejs ventil - skiftet for ikke så lang tid siden, virker OK
- Eftersom fyret kan starte, så er udluftningssystem, tænd system, udluftning, overkog etc nok OK også.

Undrer mig lidt at fyret ikke reagerer på fremløbstemp. indstilling dog, og også at pumpen stopper???
Fremløbstemp. regulering ser trods alt ud som om den virker, reguleres fra 1-9 på drejeknap. Nå ca. 80* på 8/9 og ca.60* på 5/6 i fyret temp. manometer.

Nogen der har et eller flere god bud på hvad det kan være???

Pft!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om den ene eller begge af dine termostater til styring af start/stop af fyret/cirkulation er stået af, så fyret ikke får besked på at starte op pga. lav temp.

At pumpen i fyret ikke starter, er dog også en anelse ystisk i mine øjne, men jeg har brug for et styrings diagram for at kunne give dig mere nøjagtig diagnosticering.

Korte af det lange:
1) en temperatur sensor er stået af
2) indgangs port til start signal i styringen er stået af

 

Først og fremmest, mange tak for dit svar Steensen.
Det var også de fejl der ville være mit bedste bud på hvorfor fyret ikke tænder.
Desværre kun mit bedste bud… eftersom mit kendskab til gasfyr systemer er nul, har kun logik og en livslang grad i pillefingeri at trække på.

Har i går, identificeret hvad der kunne være en temp. Føler på kedlens returløb.
Nogen der har et godt bud på, om der kunne være ændre og evt. et bud på hvor de kan være placeret?

Pft.
Hvis du laver en billed serie af anlægget, så kan vi måske hjælpe dig med at udpege eventuelle "normale" problematikker.
Jeg er vandt til olie kedel anlæg til skibsbrug, de er noget anderledes bygget op end gas kedler på land, om end styringerne ofte er tilsvarende princip (land regulerer efter temperatur, skib regulerer efter damp tryk).

 

Steensen, havde tænkte mig at tar billeder... men, i mellem tiden landede jeg en aftale med det selskab jeg har en serviceaftale på fyret med, at de kommer med en tekniker der har direkte adgang til vaillant og efterser fyret grundigt.
Lad dem der har forstand på sagen om det.
Alligevel, tak for hjælpen og interessen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis