Ændre taghældning på carport

Hej med jer

Jeg har en carport der har en del år på bagen. Da den blev bygget var der åbenbart udsolgt af taghældning, det er i hvert fald tæt på at være helt flat.
Taget er nu utæt i samlingerne mellem bølgeeternitpladerne og noget skal gøres.

Hvad ville være den nemmeste og samtidig en holdbar løsning for at lave en større taghældning? Jeg vil gerne undgå at skulle give så meget ned som muligt.
Se billederne.

Kan man fæstne en lægte på topremmen (hedder det det?) Og lægge den "skævt" på så man derved får noget mere hældning på? Herefter nye taglægter og nye plader?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde et lignende problem på min garage, jeg klodsede op oven på spærene, ved at skrue passende stykker spærtræ oven på de originale spær. (jeg skar spærtræer på mål i højden, til hvert spær)
Du hæver til den ønskede højde på det bagerste spær, og spænder en snor ud til det forreste spær.
Så er det nemt at måle sig frem til de rigtige højder.
(du kan også gøre det ved at påfore på siden af spærene, men ser nok ikke så flot ud.)


Vi prøver igen, i morgen --
Den billige løsning(hvis pladerne ellers er okay stand), er at finde noget at tætne med mellem pladerne, også starte fra en ene af, hvis pladerne alligevel er gamle og klar til genbrugspladsen, så ville jeg også finde noget stålplade af en art hvis det kan findes i fuld længde. den hældning er også helt gal, ham der har lavet det, har ikke læst anvisningen..
Det ligner du har en lukket garage i forlængelse af car porten, hvilket kan give dig lidt udfordringer med at få løftet taget.
Yder mere ligner det at dit garage tag er lavet ud fra dit hus-tags højde, og så ellers "ned af bakke til dør-højde".
I din situation ville jeg nok vælge at vende tag-hældningen, så den løber væk fra døren i dit hus, og hen over garagen, hen til en tagrende med nedløb du kan koble på husets nedløbsrør.

Du skriver kun at samlingerne er utætte, men er du helt sikker på at bølge eternit pladerne er i god nok stand til at kunne blive genbrugt?

 

Tak for de mange gode svar :-)

Ja det er korrekt at der er en lukket garage for enden af carporten, carporten er vist nok kommet til senere ser det ud til.
Taget på garagen hænger ikke sammen med taget på huset og sidder en 30-40 cm lavere som jeg lige husker det.
Som jeg lige husker det går taget på carporten lidt over taget på garagen, så der kunne godt blive et problem hvis jeg hæver taget fra carporten højere op, det må jeg lige se om jeg kan tage nogle billeder af.

Vi har ståltag på huset, så det kunne faktisk give rigtig god mening at lægge ståltag på carporten også, den tanke havde jeg allerede overvejet da de gamle eternitplader er gamle og møre så de skal skiftes uanset hvad.
Men så bliver der nævnt undertag, hvordan ville sådan et skulle udføres? Er der ikke nogle krav til taghældning på ståltage hvis pladerne er i fuld længde?
Hvis stålplader ikke er i fuld længde og man bibeholder lav hældning, skal man blot overlappe med 40-45 cm og evt lægge en fuge på tværs i overlapningen.
Undertag er en dug, der tager den kondens, der uvilkårligt vil komme under stålpladerne.
Når du piller de gamle plader af, lægter du om. De nye lægter behøver knap så tæt afstandunder ståltag. Ovenpå lægterne fastgør du underdugen med klemlister. Derefter plader. Husk at føre dugen helt ud i tagrenden.

 

uldal skrev den 20-11-2019 14:17:32

Hvis stålplader ikke er i fuld længde og man bibeholder lav hældning, skal man blot overlappe med 40-45 cm og evt lægge en fuge på tværs i overlapningen.
Undertag er en dug, der tager den kondens, der uvilkårligt vil komme under stålpladerne.
Når du piller de gamle plader af, lægter du om. De nye lægter behøver knap så tæt afstandunder ståltag. Ovenpå lægterne fastgør du underdugen med klemlister. Derefter plader. Husk at føre dugen helt ud i tagrenden.

 Mon ikke man skal passe på med for stor lægte afstand, under blikplader med lav taghældning. Kan man ikke risikerer det vil bule ved den store mængde sne, der kan ligge der på? Og lægter koster i øvrigt ingen ting i der her projekt. 

Jeg tror en plan er ved at forme sig :-)

Jeg river de gamle tagplader af samt de gamle taglægter.
Jeg lægger nye taglægter på i 38X73 så der ikke kommer for meget afstand imellem.
Jeg har fundet dette tag hvor der i forvejen er monteret undertag. Prisen er billigere end at købe en rulle undertagsdug når jeg ikke skal bruge mere.
https://www.profilmetal.dk/produkt/tagstensplade-355x110-meter-10-sten/

Lyder overstående ikke fint nok?

Jeg er ikke sikker på jeg kan få tagpladerne i fuld længde da jeg umiddelbart kun skal bruge 2-3 stykker og de ikke vil levere under 5, så de skal måske leveres i mindre stykker desværre.
Hvad er kravet til taghældning på ståltag i en carport sådan rent byggeteknisk?
Vil konstruktionen blive stærk nok af de nye taglægter? De er jo en del mindre end dem der er nu, til gengæld vil der ligge flere af dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis