Ingen plads til vindplade/vindspære

Hej.
Jeg skal have efterisoleret mit tag, men mit loft er alt for lavt ude i kanten, jeg kan ikke komme der ud for at sætte vindplade i. Jeg har prøvet at gøre det udefra, men det lykkedes ikke. er der nogen af jer der ved hvad man ellers kan bruge, eller hvad man kan gøre? helst noget indefra.

 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du smider forskalling ud med en plade på, kan du så ik lægge på den og lave det? Det er noget bøvl ja 

Mvh. Christian M
 

Den langsomme metode er så oppefra, det ligner eternit, skru pladerne løs og træk den ud eller skub op under den næste. det tager en del tid, men det er muligt..

Er det forresten Asbest eternit du har på taget og er det blevet renset og malet på et tidspunkt?
Jeg løsnede tagpladerne og skubbede dem op under dem ovenover.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
ja det vil tag en del tid. Er det vigtigt med vindplader ? kan man godt undvære dem ? er der ikke noget andet man kan gøre?

jeg ved ikke om det er Asbest eternit, men ja det er blevet malet på et tidspunkt.
Annonce
B H skrev den 19-11-2019 20:46:13

ja det vil tag en del tid. Er det vigtigt med vindplader ? kan man godt undvære dem ? er der ikke noget andet man kan gøre?

jeg ved ikke om det er Asbest eternit, men ja det er blevet malet på et tidspunkt.

 Jeg bemærkede bare på dit billede der ligger noget gråt smuds flere steder på isoleringen, og det havde jeg også på mit loft, efter lang tid kom jeg frem til det må være fra taget er blevet renset i sin tid før det blev malet, og hvis taget indholder asbest, så gør den grå masse det også... 

Når de renser taget bruger de som regel højtryksrenser, men en dims på der gør vandet ikke bare sprøjter i alle retninger(bortset fra under den der "hat"), men sådan et eternittag er ikke beregnet på vand der sprøjter fra alle retninger især ikke Opad, så vandet kan sprøjter op under pladerne, også ender der sådan en sovs oven på isoleringen nedeunder..

Måden du finder ud af om det er asbest eternit du har er noget med nogen numre man skal kunne aflæse på pladerne, du kan søge på google så finder du det nemt, men hvis dine plader er blevet renset og malet, og dit hus er fra før 1980, så er jeg ganske sikker på det er asbest, de eternitplader der er blevet produceret siden kan det ikke betale sig at male, de holder ikke længe nok.. 

Så et godt råd, tag maske på når du er i loftrummet..
Vindspærre er en del af efterisolering. ´Men du har jo lidt vindspærre i form at det bræt der sidder imellem spær. Det dækker for enden af det gamle isolering.
Hvis den yderste plade af det nye isolering er en hårdere bats type end de almindelige så kan den virke som en slags vindspærre. Den skal skæres skråt så du bevarer ventilation op langs taget og der skal saves ud for spærene.
Men det kræver jo også at du kommer derud. Du bliver nødt til at lave en slags stillads til at ligge på. Det kan være et par stykker spån - eller krydsfiner plader.
Men jeg ville nu leje et stykke stillads og så skrue de 2 nederste rækker skruer af udefra, og løsne 3 række. Så kan nederste plade skubbes op under den 2. række. Hvis du tager pladen ud er det svært at få den på igen.
Vindplade og første række isolering kan så laves udefra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har gået og tænkt lidt på en løsning i forhold til den lave taghældning.
Du kan bruge 30 mm plade - støbe eller terræn bats ( samme emne men forskellige navne). Det er hårde plader der er vindtætte. De er 600 mm brede og kan så bruges enten hele eller skåret 1/2 så pladen er 300 mm bred.
Den skæres til i længde så den er ca. 5 mm bredere end spær afstand. Så skubber du den hårdt ned imod det gamle vindbræt så den nye plade sidder i klemme imellem 2 spær parallel med taget men ca. 50 mm under lægter på grund af udluftnings mulighed i tagrum.
Det kan måske lette styring af pladen hvis du skruer et par stykker lægte op under dine taglægter i hver side. Så skubbes den hårde plade ned medens den glider under dine lægte stumper. Når den er på plads kan du give en lille klat med byggeskum ind i mellem kanten af bats og spær. Når du er tilfreds med placering skruer du lægtestumper fri og trækker dem op for at bruge i næste fag. Inden du fjerner dig fra arbejdsstedet lægger du første isolerings bats ind imod din nye vindspærre. Isolerings bats skal være skåret skråt så den passer ind under.
Til at hjælpe på placering vil det hjælpe at have en eller 2 stumper liste eller lignende til at forlænge din rækkevidde med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Pizzabager har ret. Hvis taget er ældre end 1988 så indeholder det Asbest. Og hvis det er renset, så er det hvide slam Asbestholdigt. Hvis der overhovedet skal pilles ved det, der oppe, så brug P2 eller P3 maske og en hvid dragt som kan smides ud bagefter. Der bør ikke vaskes tøj med asbestfibre på og slet ikke sammen med andet tøj.
Her kommer lidt årstal:
Asbesttage kan overvejende inddeles i 2 typer: Den velkendte bølge-eternitplade og skifer-eternit. Derudover findes vægplader og andet formgods, som ventilationskanaler mv.
 Produktionen af tagplader med asbest ophørte helt i 1988. Fra 1984 har man kunnet købe tagplader uden asbest. Derfor kan man gå ud fra:
- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder asbest
- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest
- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie.
OBS: Vigtigt at der kan være gemte plader, og at parallelimporterede plader også kan have asbest efter disse årstal.
NUMMER KODER:
Se på oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.
- Kun plader med et nummer, hvor 1. ciffer (første ciffer) er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også