Hurtigt spørgsmål vedr kalkmørtel

Jeg har netop lige muret vores kældervægge op med kalkmørtel,
Men jeg er i tvivl om afslutningen på mørtlen, finishen er rimelig grov og jeg er i tvivl om, om jeg blot skal skurer det med en svamp, eller om der skal bruges en anden fin mørtel ovenpå? Det er vigtigt det er så diffusions-åben som muligt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken kalkmørtel har du brugt. Jeg har muret min kælder op med 0-4mm fra nordisk nhl. Den er rimelig grov men de anbefaler den til kældre netop fordi den er mere diffusionsåben end den finere mørtel.

Men afhængigt af hvor meget fugt du har kan du nok godt slutte af med et tyndt lag af finere kalk puds 

Ask
Jeg har gjort det samme som dig askholme, præcis samme produkt. :)
Jeg har kigget lidt på deres finpuds, men er netop i tvivl om, om det bliver helt skidt med fint puds ovenpå.. Skal jeg bare male det grove, som det er nu, eller bliver det helt skidt?
Altså jeg har malet med silikatmaling direkte ovenpå 0-4mm pudset. Det giver ganske rigtigt en grov finish - det syntes jeg dog personligt passer fint til kælderen (der alligevel bare anvendes til opbevaring, vaskekælder mv.)

Men med den slags er det jo meget individuelt hvad man syntes om, og hvis din drøm er en glat overflade ville det være ærgeligt at stoppe nu også skulle se på det i mange år bagefter.
Så giv det da et lag slutpuds køb noget NHL3,5 0-1mm og træk et tyndt lag på med stålbræt som du også glitter det med. Afhængigt af hvor jævnt og kornet dit nuværende lag er kan det godt være du får brug for at lave 2 omgange med den fine mørtel.

Hvis du vil have det helt glat er du nok nød til at lave endnu et lag med noget endnu finere (NHL har en 0-0,4mm puds), men det kan du jo tage stilling til når du har lagt 0-1 mm pudsen på. Der kommer ikke noget godt ud af at gå direkte fra 0-4mm puds til 0-0,4mm puds


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også