Kan væggen bære?

KAN VÆGGEN BÆRE?
Jeg vil gerne montere en 2 personers bænk i vores spisekøkken. To pæne planker på to kraftige knægter. Det er en indvendig murstensvæg, enkeltsten. Kan væggen mon bære?
Mvh. Knud

Mvh. Knud
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis du bruger ekspansionsbolte eller rigtig kraftige dybler

Og et ophæng med en skråstiver som aflast for trykket i forkanten af sædet


 

Tak for hurtigt svar. Jeg har også regnet med at bruge knægte med skråstiver som vist, og desuden ekspansionsbolte. Men jeg er mere usikker på om væggen / enkeltstensmuren kan holde til trykket, når der sidder 2 personer på bænken.

Mvh. Knud
Kan de sagtens. Med de beslagfordeler j
Du jo vægten over flere sten, samt vægten går lodret ned. 

Mvh. Christian M
 

Du får et træk udaf i vægget med nogenlunde samme kraft som du belaster bænken med. Så et par små ekspantionsbolte i hver bæring for oven. For neden er en (lille) skrue nok.

Søren O
Jeg ville bruge 10 mm rawlplug og tilsvarende skruer. Ekspansionsbolte går ofte løs i mursten. Men væggen i sig selv kan sagtens holde. Jeg har lige sat 2 bænke op på 1/2 stens vægge. Den ene er her hjemme og er 2 m lang og er ophængt 2 steder medens den anden er hos en større familie og er 3,2 m lang. Den fik 3 ophæng. Ikke hyldeknægte som de viste men 5 cm tykke planker skruet på væggen og som bænkens 3 kantede understel så skrues på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for flere gode svar, som har overbevist mig om at min ide kan realiseres. Tak 👍

Mvh. Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis