Danfoss gulvvarme. 3 rum på samme føler, kan aktuator-flow justeres?

Vi har en Danfoss fjernvarmeinstallation, med CF-MC master regulatorer (2 stk), og CF-RD rumfølere, og Danfoss aktuatorer, der ser ud til at være model TWA. Det kører på fjernvarme.

I gulvet er der separate kredse til køkken, alrum og stue. Men i opsætningen er der blot een rumføler, der så er kodet ind til alle 3 kredse. Vi oplever lidt forskellig temperatur, hvor der er for vamt i køkkenet og for koldt i stuen. Køkkenet er åbent til alrummet (men med halvvæg) og der er åbent fra alrummet til stuen, men en mindre gennemgang. Så alle 3 rum er åbne sammen, men i praksis flyder varmen ikke tilstrækkeligt. Og der er stort vinduesparti i stuen (køligt om vinteren).

- Kan man på nogen måde justere et sådant setup, så der sendes mindre varme til køkkenet og mere varme til stuen?

- Kan der justeres på aktuatorne?

En anden løsning er, at købe 2 yderligere rumfølere, og lave separate følere til hvert af de 3 dele af rummet.

- Der er vel ingen problemer i at afkode de ekstra 2 kredse og indkode dem med nye følere?

Thanx
Jens

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En løsning er som du selv er inde på at de 3 aktuatorer styres af hver sin termostat.
En anden løsning som burde være mulig er at få justeret flowet på de tre kredse der kører sammen. Jeg kender ikke lige dit anlæg men det burde være muligt at justere, det skal dog ikke justeres på aktuatorer men "modsat" altså hvis aktuatorerne sidder på fremløb må du kunne justere på retten.
Måske du kunne tage et billede af dig setup? Der må et eller anden du kan dreje på.
Justeringen foregår så efter hvor mange meter slange der er på kredsene, alternativt efter hvor mange kvadratmeter der er i rummene.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hvor er rumføleren placeret nu? Hvis den sidder i køkkenet  så prøv at tage den ind i stuen så vil den styre varmen ud fra det rum.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Epoxymanden skrev den 19-11-2019 19:56:17

hvor er rumføleren placeret nu? Hvis den sidder i køkkenet  så prøv at tage den ind i stuen så vil den styre varmen ud fra det rum.

 Det hjælper jo så ikke når der i forvejen er for varmt i køkkenet OG for koldt i stuen 😉


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 19-11-2019 14:50:40

...En anden løsning som burde være mulig er at få justeret flowet på de tre kredse der kører sammen.

Her er et billede af aktuatorne og retur-røret.

Der er godt nok en lille justeringsskrue(?) ser det ud til.

Iøvrigt... nogle gange er den sorte top på aktuatorne et stykke oppe, nogle gange kun ganske lidt oppe. Og nogle gange er en kreds aktiv, og jeg kan mærke der flyder varme igennem, men den sorte top er ikke løftet.

Jeg har umiddelbart tænkt, at systemet enten er åbent eller lukket. Men har systemet faktisk en styring af, at temperaturen er kun lidt under den satte temperatur, så det åbner kun lidt?

Jeg skal ikke kunne vurdere om det er en justerskrue eller bare en prop. Så indgående kender jeg ikke de forskellige manifolder. Der må være andre der kender mere til det. Men det kan meget vel være dem du skal justere på.
En aktuator (til dette brug) er enten on eller off MEN den er meget længe (adskillige minutter) om at skifte stilling. Måske det er derfor du somme tider ser halvt åbne. Så vidt jeg ved er der ikke styringer der kan styre dem til at åbne mere eller mindre, for det kan de faktisk ved hjælp af PWM (pulsbreddemodulation) og ved også nogle eksperimentere med det, men så er så vidt jeg er orienteret nogle hjemmebyggede styringer.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også