Reparation af indmuret 12 mm kobberrør

Hejsa
Efter mange forgæves forsøg på at demontere et ½" nippelrør i væggen, endte hele processen brat med den oprindelig indmurede dækvinkel gav op og blev akut utæt i lodningen.Indkøb i Jem og Fix af ny 12 mm kompressions-dækvinkel med ½" gevind + en hurtig prop løste umiddelbart problemet. Kobberrøret er blevet nedskåret, således det kan være under det kommende underskab og alt ser umiddelbart godt ud.... eller gør det ?Må jeg lukke hele ophugningen med mørtel eller skal den nye kompr.fitting være tilgængelig, da der er tale om en samling (på en eksisterende kobberrør-installation)? Se evt. billeder for yderligere forklaring af før/efter situationen. Håber der er fagmand, der kan orientere om reglerne og om min idé holder.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det, så har du fat i en skjult installation, og den skal derfor fortages af en autoriseret VVSer for at være lovlig uanset hvad.
Dare_Devil har ret i at du har fat i den faste installation og det skal udføres autoriseret, for at være lovligt.

Derudover må du ikke mure en mekanisk samling inde - heller ikke ved reparationer. Det skal loddes, som det originale. Du må gerne beholde den mekaniske samling, såfremt den kan inspiceres for utætheder.

Tak for tilbagemeldingerne  :-)

Jeg er kommet frem til samme resultat efter diverse forespørgsler og Google-søgninger..!!
Gamle indmurede kobberrør (lovligt monteret før maj 1989) må REPARERES på samme måde, som de den gang blev monteret - dvs. med ikke-adskillelig samling - og kan derefter skjules igen.
Samlingen jeg har anvendt SKAL til gengæld være 'tilgængelig for inspektion"...!!

Det oprindelig spørgsmål betragtes dermed som besvaret - i stedet kunne mit oprindelig spørgsmål måske passende ændres til;
"Hvor meget eller lille 'tilgængelighed" skal der så være, for at opfylde kravet om adgang for inspektion? (tja...hvor lang er en elastik, men måske det står præcist formuleret et sted?)

Forskellige tænkte eksempler kunne være:
  1. En placering midt på en væg er jo super tilgængelig, men knapt så køn...!
  2. En placering bag hvidevare, som umiddelbart er FLYTBAR...?
  3. En placering i et underskab UDEN bagbeklædning..?
  4. En placering i underskab MED bagbeklædning, men MED passende inspektionslem..?
  5. En placering UNDER et underskab med aftagelig sokkel..?
Der er sikkert 100 andre gode placeringer, men f.eks. kunne pkt. 2 - 5 bestemt være brugbare muligheder til en placering... (hvis krav om adgang for inspektion ville betragtes som opfyldt ?)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis